15 april 2022

Paasgroet

Dit jaar hangt er een grauwe sluier over Pasen. Dagelijks bereiken ons nieuwe beelden van de verschrikkelijke oorlog in de Oekraïne. Steden liggen in puin en miljoenen inwoners zijn dakloos en ontheemd. Plaatsen als Pucha en Gramardorsk zijn synoniemen geworden voor gruwelijke misdaden tegen machteloze burgers.

De oorlog mag niet wennen, zei president Zelensky in zijn videotoespraak tot de Tweede Kamer. Hij waarschuwde dat grenzen niet voldoende zijn om de agressie te stoppen. Hij heeft gelijk. De strijd van het Oekraïense volk is ook onze strijd om gedeelde waarden van vrede, vrijheid, democratie, diversiteit en menselijke waardigheid.

Daarom moeten wij Oekraïne blijven helpen. Met militaire middelen, met politieke en humanitaire steun en door de talloze vluchtelingen, die zijn uitgewaaierd over Europa, op te vangen en een veilig en welkom onderkomen te bieden.

Zelensky vergeleek de oorlog met onze strijd tegen de Spaanse overheersing. Hij sprak niet over de historische nalatenschap in de verleden tijd, maar over zijn land dat nu ‘in deze tijd’ vecht tegen de tirannie. ‘Als over iets wat hier en nu moet gebeuren. Hoe sneller, hoe beter’.

Begin februari sprak ik samen met premier Rutte in Kiev met president Zelensky. Hij is een moedig man, bescheiden in de directe omgang. Toegankelijk en innemend. Geen oorlogvorser, maar door en door begaan met het lot van zijn onderdanen en de waarden die op het spel staan.

Het voelt vreemd om in deze tijd het Paasfeest als een feest van hoop en wederopstanding te vieren. Maar juist daarvoor is het bedoeld. Aan de dood en wederopstanding van Jezus ging zijn lijdensweg vooraf. De vernedering, de kruisgang en de eenzaamheid van zijn laatste uur. Als een nieuw begin voor ons allemaal.

Het Paasfeest houdt ons voor dat de vrede en welvaart een prijs hebben en nooit vanzelfsprekend zijn. Alleen als we onze eigen waarden en principes hooghouden, zijn wij sterk genoeg om de strijd tegen de tirannie te volbrengen.

Zolang de oorlog niet went, kunnen wij hoop houden. Voor het Oekraïense volk en de rest van de wereld.

In die geest wens ik u allen een Zalig en gezegend Paasfeest.

Wopke Hoekstra