17 november 2020

Stoeptegels en gladde trottoirbanden

Met de komst van de herfst is er ook weer de jaarlijkse combinatie van gevallen bladeren en natheid. Dan weten we het wel: gladheid. Opletten dus! Nu is er nog een derde element bijgekomen in ons dorp: de gladde trottoirbanden in het centrum van Son.

De bestrating van baksteentjes, graniet en schuine stoepranden is aangelegd in 2004-2005. Het hele centrum is toen op de schop gegaan en er is nieuwe bestrating aangelegd. Al vrij snel waren er  klachten over de gladde, schuine trottoirbanden. Pakweg een jaar of zes geleden zijn de schuine trottoirbanden naar het 17 Septemberplein opgeruwd. Maar er liggen natuurlijk veel meer schuine randen. Navraag bij de gemeente leert ons dat de schuine randen voldoen aan de gestelde normen. Niettemin hebben heel veel inwoners vervelende persoonlijke ervaringen met de gladde randen, vooral bij regen. Er is dus wel degelijk iets aan de hand en dat moet verholpen worden. De gemeente is verantwoordelijk voor de veiligheid in het publieke domein en u begrijpt dat we hiervoor aandacht zullen vragen bij de begrotingsbespreking op 5 november.

Een andere kwestie die veel klachten oplevert zijn de voetpaden met losliggende tegels. Er wordt lukraak van alles geroepen, maar wij hebben het voor u uitgezocht. Deze coalitie heeft beloofd het niveau van de voetpaden te verhogen van niveau C naar niveau B. De richtlijn voor verantwoord wegbeheer wordt hierbij gevolgd. Het is duidelijk dat nog niet alle losliggende stoeptegels zijn hersteld. Dit wil niet zeggen dat er niets gedaan is. De afgelopen drie jaren zijn ca 8000 m (8 km) aan voetpad hersteld en vernieuwd. En we gaan hier mee door. Wij roepen u op om losse tegels en gevaarlijke situaties te melden bij de gemeente via www.sonenbreugel.nl en klik daarna op ‘Melding doen’.

Indien meldingen niet worden opgevolgd door acties, dan horen we dat graag van u. Dit soort uitglijders willen we graag met u aanpakken. Uw veiligheid is onze zorg!

Fractie CDA Son en Breugel,
Voor een betrokken, betrouwbaar bestuur.