10 oktober 2022

Uitnodiging om mee te doen met Vereniging Nederland

Beste vrijwilliger,

Nederland heeft ongeveer 150.000 verenigingen en maar liefst eenderde van de Nederlanders is wekelijks actief in een vereniging.

We kunnen niet in Nederland zonder mensen zoals u. Zonder vrijwilligers en bestuurders zijn er geen verenigingen. En zonder verenigingen is er geen samenleving. Toch horen we steeds vaker dat verenigingen het moeilijk hebben. Dat het lastig is om vrijwilligers te vinden of dat wettelijke regels het besturen van een vereniging steeds complexer maken. Dat mogen we niet laten gebeuren!

Daarom heeft het CDA de Vereniging Nederland opgericht. Met Vereniging Nederland zoeken we samen met verenigingen oplossingen voor de problemen waar verenigingen tegenaan lopen. We willen weten wat goed gaat en wat beter kan. Zo werken we samen aan de toekomst van verenigingen en een samenleving met minder ik, en meer wij.

Graag nodigen we u uit om met ons mee te denken. We willen u vragen om onze enquête in te vullen op www.verenigingnederland.nl: we willen graag weten waar de knelpunten voor verenigingen zitten zodat we die weg kunnen nemen. Ook hebben wij op onze website een meldpunt ingericht. Via het meldpunt kunt u als vereniging acute problemen melden zodat we van Brussel tot uw gemeente aan de slag kunnen met een oplossing. Doet u mee?

Wij zien Nederland niet als een BV die zoveel mogelijk winst moet maken. Nederland is veel meer een vereniging. Daarom moeten we er samen de schouders onder zetten om de positie van onze verenigingen te versterken. Doet u mee?

Met vriendelijke groet,

Namens Vereniging Nederland,