29 november 2022

Voortaan inspraak van inwoners bij de bossen!

Anderhalf jaar lang hebben sommige inwoners en politicitegenover elkaar gestaan vanwege de bossen. Nu vond een meerderheid elkaar in een verbeterd plan met verschillende visies voor verschillende bosdelen. En voor de Sonse Bergen volgt in 2025 een aparte bosvisie.

De gesprekken met kritische inwoners hebben tot een beter plan geleid: een duidelijke visie over water, meer diversiteitvan bomen, planten, insecten en wild. Geen grootschalige vlaktekap maar boomgericht beheer. Natuurbos dat met rust gelaten wordt. En samenwerking met belangenorganisaties zoals IVN. Iedereen tevreden dus? Nou, niet helemaal. Want het CDA vond dat de inwonersinbreng nog niet goed geregeldwas.

Onder leiding van het CDA werd een wijzigingsvoorstel ingediend om de inwoners meer invloed te geven op het bosbeleid en -beheer. Daardoor is nu vastgelegd dat u de komende 50 jaar betrokken wordt bij onze bossen. Kortweg: inwoners worden voorafgaand aan elk nieuwe beheersplan bevraagd en die informatie wordt aangeboden aan de raad. Zo wordt de inwonersinbreng, uw mening dus, voortaan meegenomen in de aanpak van onze bossen.

Hiermee lossen vrijwel alle partijen hun verkiezingsbelofte in.Bossen zijn onze directe leefomgeving. En het is niet meer dan vanzelfsprekend dat inwoners betrokken worden bij grote keuzes en veranderingen in die leefomgeving. Dit wijzigingsvoorstel regelt dat uw stem voortaan gevraagd, gehoord en meegewogen wordt. Dat is fatsoen, dat is redelijk en het is onderdeel van de CDA-aanpak. Een grote meerderheid van de raad dacht er hetzelfde over en steunde het voorstel.

Het CDA was duidelijk in de verdediging van het wijzigingsvoorstel. Dit gaat niet alleen over bossen. Dit gaat ook over vertrouwen. Vertrouwen in de politiek, in deze raad. Bossen worden onderhouden door professionals en deskundigen. Inwoners mogen wat vinden van de effecten van die maatregelen.

Met dit uitstekende wijzigingsvoorstel is het bos VAN ons, VOOR ons en voortaan ook DOOR ons.

Wilt u contact met ons opnemen? Dat kan via [email protected]. Wij horen graag van u.