16 november 2020

CDA vraagt extra aandacht voor natuur Valkenswaard-Noord

Valkenswaard investeert fors in de vrijetijdseconomie en natuur in Valkenswaard-Zuid met het project Groote Heide Dommelland. Het CDA vindt dat we daarbij soms Valkenswaard-Noord lijken te vergeten. Daarom diende de fractie een amendement in bij de begrotingsbehandelingen om middelen uit Valkenswaard-Zuid, het ‘Ommetje op de Malpie’, te reserveren voor de natuur en leisure in Valkenswaard-Noord. Dat amendement werd aangenomen.

CDA-raadslid Gerrie van Asten-Velter: “In een prachtig wandelgebied verlanden het Rietven, het Peetersven en een icoon in Valkenswaard, het Groote Meer. Het heidegebied wordt er overwoekerd door grove den. Ook hier liggen enorme kansen voor recreatie!”

De Technische Universiteit Eindhoven is hier in het kader van het project ‘gezonde, duurzame leefomgeving’ samen met andere partners zoals de provincie en omliggende gemeenten aan het kijken wat er mogelijk is in dit gebied. De CDA-fractie denkt dat er zo een multiplier, een vermenigvuldiging, kan ontstaan van gelden. Gerrie: “Dan kunnen we echt werken aan compleet herstel van een prachtig stuk Valkenswaard!”

Als tussenstap vroeg de fractie het college wel éérst om een plan van aanpak. Het CDA wil graag onderzocht hebben welke mogelijkheden er liggen om Valkenswaard-Noord weer op de kaart te zetten en de beeldbepalende vennen die bij Valkenswaard horen in ere te herstellen.

Het college heeft in het opknappen van het Groote Meer de keuze gemaakt voor een sobere aanpak om financiële redenen. Gerrie: “Het Groote Meer, zo’n herkenbaar en bepalend stukje Valkenswaard, verdient beter. Wij denken tussen het overschot aan water op de Eindhovenseweg en het tekort aan water in het Groote Meer een slimme, létterlijke verbinding, te kunnen maken. Een win-win voor de bewoners doordat zij minder wateroverlast ondervinden en we kunnen werken aan herstel van het Groote Meer.” De Bosgroep heeft al eerder het Groote Meer als een stadsvijver, als waterberging, voorgesteld. De financiering hier voor zou dus vanuit de rioleringsgelden kunnen, betoogt de CDA-fractie. Om het college hier mee aan de slag te laten gaan diende het CDA bij de begrotingsbehandeling van 5 november een motie in welke werd aangenomen.