04 juni 2021

Regionale Energie Strategie 1.0

Ook de gemeente  Valkenswaard heeft een belangrijke rol in het realiseren van de landelijke klimaatdoelen. Onze bijdrage binnen de RES (Regionale Energie Strategie) is gebaseerd op lokale kansen en mogelijkheden met aandacht voor onze belangen en ambities en onze regionale rol.

De energietransitie houdt niet op bij de gemeentegrens, alleen samen kunnen we die schonere wereld met een gezonde lucht en een klimaat dat niet te heet is realiseren. We werken als regio toe naar een gezamenlijke strategie voor 2030. Deze strategie is het resultaat van een afweging tussen mogelijkheden en belangen. Dit betekent ‘geven en nemen’, maar altijd vanuit een wederzijdse solidariteit én besef van wederzijdse afhankelijkheid.

Als CDA ondersteunen we deze gedachte: solidair met de regio en verantwoording nemen voor de wereld die wij voor de toekomst achterlaten. Voor onze kinderen, kleinkinderen en wat daar lang nog nakomt. Kortom voor onze jeugd.

Zoals wij tegen dit voorstel aankijken:

• RES is geen Valkenswaards visie maar een regionale visie dat wij als bod voorleggen aan de landelijke overheid die daar naar gevraagd heeft
  • De RES is wat ons betreft een technische exercitie. Wat zijn de mogelijkheden binnen onze regio? Dat betekent dat individuele gemeente nog altijd zeggenschap van wat er op hun eigen grondgebied gebeurt. Zo ook onze eigen gemeente. Uiteindelijk bepaalt het bestemmingsplan (en in de toekomst het omgevingsplan) van wat wel en niet mag. De gemeenteraad komt dan dus volop in de gelegenheid
  • Tot slot is het CDA van mening dat we als regio moeten inzetten op klustering en niet op versnippering. Dus als de regio een wind- of zonneparken wil gaan realiseren, doe dat op een klein aantal plakken maar wel robuust. Het nadeel van versnippering is namelijk dat op veel plekken sprake zal zijn van een grote sociale, ruimtelijke en landschappelijke impact. Met klustering kun je dat beperken, zeker als je de parken op slimme plekken realiseert zoals langs een snelweg of nabij een bedrijfsterrein.

Daarnaast hebben we ook een aantal aandachtspunten op de RES en we hebben een amendement waarbij we aangeven dat wij geen voorstander van zijn.

Aandachtspunt 1: Om de energietransitie voor elkaar te krijgen moeten overheden, energie leveranciers, netwerkbeheerder heel veel investeren. En die investeringen moet worden bekostigd. En dat is gezamenlijk opgave waarbij het prijskaartje niet alleen bij de burger gelegd kan worden. Dit is belangrijk voor het draagvlak van de wind- en zonprojecten.

Tweede aandachtspunt is het elektriciteitsnetwerk van Enexis. Als Enexis de dynamische vraag en aanbod van de elektriciteit als gevolg van de energietransitie niet kan bijbenen, dan kunnen onze plannen en projecten nog zo mooi zijn maar dan komt er niets van de grond. Denk aan alle zonnepanelen op daken van particulieren, warmte-opwek met elektriciteit (ipv aardgas), opladers voor elektrische auto. Dat zal nog een hele toer worden voor Enexis naast de grootschalige wind- en zonprojecten.

Derde aandachtspunt is de ontmanteling van molenparken en zonnepanelenvelden. Er komt een moment over twintig, dertig jaar dat een andere technologie beter is dan deze huidige technologie. En wat doen we dan met deze parken en velden? Afbouwen? Wat komt er dan voor in de plaats? Industrie, bedrijven, boerderijen of iets anders? Laten we bij deze energietransitie nu al nadenken over de ontmanteling zodat we de zaken netjes kunnen achterlaten.

Tot slot hebben we een amendement ingediend waarbij we willen aangeven dat wij geen voorstander van biomassa en geothermie. Wij vinden dat de nadelen van deze twee toepassingen te groot zijn ten opzichte van hun energie en warmte opwek.

Bij Geothermie is er risico op grondwaterverontreiniging en gevaar van aardbevingen.

Bij biomassa het effect op het terugdringen van de hoeveelheid CO2 discutabel. Naast CO2 stoten biomassacentrale ook fijnstof uit wat direct nadelig in voor de directe omgeving. Daarnaast zijn er ook nog problemen om voldoende biomassa te bouwen.

Het voorstel wensen en bedenkingen enerzijds en ons amendement anderzijds is unaniem aangenomen de gemeenteraad op donderdag 3 juni.

De RES heeft in Valkenswaard zes zoekgebieden aangewezen en beoordeeld op de mogelijkheden voor grootschalig energie opwek in de vorm van windmolenparken of zonnepanelenvelden.

22 Valkenhorst

23 Victoriedijk

27 omgeving Achelse kluis

29 Koolbliek

30 Omgeving Peedijk Oost

31 Omgeving Peedijk West

De eerste drie komen überhaupt hier niet voor in aanmerking vanwege hun ligging in de natuur en onvoldoende energie opbrengst. De laatste drie hebben een negatieve beoordeling op natuur en milieu. Zij liggen op een vogeltrekroute en dichtbij het Natuurnetwerk Brabant en Natura-2000-gebieden (Malpie bijvoorbeeld). En zij liggen ver van het elektriciteitsnetwerk van Enexis wat een aansluiting zeer kostbaar maakt en dus niet aantrekkelijk.