05 maart 2018

CDA enthousiast over warmtenet Hornmeer: dát is stappen maken in de verduurzaming van Aalsmeer

Met de komst van dit warmtenet kunnen we het zwembad, de nieuwe school en de nieuw te bouwen woningen op het VVA-terrein verwarmen. Dát is pas stappen maken in de verduurzaming van onze gemeente. Met deze woorden liet CDA-raadslid Tom Verlaan zijn enthousiasme blijken bij het voorstel over het warmtenet Hornmeer, dat afgelopen donderdag unaniem door de gemeenteraad is aangenomen.

Van het gas af
De gemeente Aalsmeer heeft zichzelf als doel gesteld in 2040 fossiele brandstofvrij te zijn. “Dit is best een uitdaging en het is echt tijd dat Aalsmeer flinke stappen gaat zetten. Met de aanleg van dit energieuitwisselingsnet kunnen we werk gaan maken van de verduurzaming van Aalsmeer.” Aldus Tom Verlaan. In zijn bijdrage uitte Verlaan namens het CDA zijn waardering voor het plan dat door verschillende partijen wordt gedragen. “Partijen in de wijk gaan restwarmte gebruiken van het nabijgelegen datacenter. Dat krijgt daar koude voor terug en bespaart daarmee op haar elektriciteitsgebruik. De gemeente heeft de rol van aanjager en facilitator in dit project met veel daadkracht ingevuld.”

Voorbeeldwijk
Het CDA was met name blij met de aansluiting van de nieuw te bouwen woningen op het VVA-terrein op het warmtenet. “Dat we nieuwe woningen zo duurzaam mogelijk en gasloos willen bouwen is iets waar we het wel over eens zijn. Met dit warmtenet kunnen we echter ook nog eens op een goedkope en slimme manier gasloos bouwen. Dát is pas duurzaam.”
Volgens Verlaan kan Aalsmeer op deze manier een mooie, duurzame wijk bouwen met veel jongerenwoningen. “Een voorbeeldwijk voor de regio”.