14 november 2021

CDA-fractie bezoekt de Stommeermolen

Afgelopen vrijdag 12 november bezocht een deel van de CDA-fractie de Stommeermolen op de Molenvliet. Jan Hofstra is al sinds 1995 naast zijn normale baan molenaar, bewoner en beheerder van de molen; al zijn werkzaamheden voor de molen verricht hij op vrijwillige basis. De fractie kreeg een rondleiding van Hofstra en een uitgebreide uitleg over de geschiedenis van de molen en de huidige werkzaamheden.

De Stommeer was ooit in het bezit van de stad Leiden, maar door financiële problemen kwam het meer in bezit van een aantal rijke kooplieden, waaronder ene David van Baerle. Deze van Baerle maakt de Stommeer in 1650 met behulp van twee molens droog. De oorspronkelijke Stommeermolen is gebouwd in 1752 maar leed in 1854 grote schade door een windhoos. Helaas brandde deze molen in 1919 door een blikseminslag volledig af. Als vervanger kocht men de in 1742 gebouwde Vriesekoopsche molen en herbouwde deze op de plek van de verbrande molen. De Stommeermolen is een rijksmonument en is sinds een restauratie in 1989 weer maalvaardig.

De molen heeft een achtkantige bovenkruier en is een indrukwekkende verschijning, zeker als hij in gebruik is. Binnen in de molen kan men de spil zien draaien en bij een storm voelt men de zware binten trillen. Boven in de molen is het vernuftige mechaniek te zien waardoor de molen kan functioneren, werkend volgens een eeuwenoud principe. Jan Hofstra vertelde tijdens het bezoek dat de molen altijd prima werkt en dat de enige onbetrouwbare factor de wind is. Buiten gaf Hofstra vakkundige uitleg over de werking van het vijzel, de bliksemafleiders en het gebruik van de zeilen voor het regelen van snelheid. Het is mooi om te zien wat voor een passie er komt kijken bij het werk dat Jan dagelijks verricht.

Als laatste kwamen er nog wat prangende zaken ter sprake. Hofstra uitte onder andere zijn zorgen over het de plannen om een bruggetje over de Molenvliet te maken, zodat wandelaars minder ver om hoeven te lopen. Een dergelijke brug zou de veel gebruikte schaatsbaan op de Molenvliet tot een farce maken. Het CDA neemt deze zorgen mee.

Het CDA heeft een leuke en leerzame middag gehad bij de Stommeermolen, waar molenaar Jan Hofstra vol enthousiasme vertelde over zijn werk en passie. Het is mooi om te zien hoe grote monumentale panden in de gemeente onderhouden worden door vrijwilligers en het CDA is trots op al deze mensen!