23 september 2023

CDA-fractie bezoekt Dorcas winkel

Afgelopen vrijdag 22 september hebben een aantal fractie- en bestuursleden van het CDA Aalsmeer-Kudelstaart een bezoek gebracht aan de Dorcas winkel op de Turfstekerstraat in Aalsmeer. De CDA’ers werden ontvangen door bestuursleden Dick en Hannie Verhoef en Gijsbert Kreeft en kregen uitgebreid uitleg over de werkzaamheden van de winkel en de maatschappelijke taak die op deze manier wordt vervuld.

Dorcas is inmiddels uitgegroeid tot een internationale organisatie die per aanstaande november al twintig jaar in Aalsmeer gevestigd is. Het winkelend publiek kan hier terecht voor allerlei tweedehands spullen, waarvan de opbrengst naar mensen in nood in Oost-Europa, Afrika en het Midden-Oosten gaat. Ook worden de mensen die de hulp het hardst nodig hebben daar lokaal ondersteund vanuit Dorcas. Tijdens het winkelen kan er in de koffiehoek een kopje koffie of thee gedronken worden. De opbrengst hiervan wordt geschonken aan de ‘granny’s’ die de winkel jaarlijks adopteert.

In Nederland zijn er 42 Dorcas winkels waarvan Aalsmeer de grootste is. In Aalsmeer wordt met zo’n 210 vrijwilligers gewerkt waarbij er gemiddeld 100 per week zijn ingeroosterd. Het CDA heeft een kijkje gekregen in de goederenstroom en de verwerking daarvan. Alle spullen die binnenkomen worden per categorie gesorteerd, bekeken en geprijsd. Dick Verhoef gaf aan dat het soms voorkomt dat een geprijsd item het schap niet eens haalt, want dan heeft iemand het al in zijn mandje. De winkel is drie dagen per week open, waarbij mensen al voor openingstijd voor de deur aan het wachten zijn. Naast de winkel zit er aan de andere kant van het parkeerterrein een heuse meubel hal. Het staat daarmee buiten kijf dat Dorcas een succesvolle winkel is.

Er zijn vele mensen nodig om ervoor te zorgen dat de winkel draait. Er is hulp in de winkel, bij het verwerken van de goedereninstroom, maar er zijn ook chauffeurs voor het ophalen en wegbrengen van meubels. Dorcas is altijd op zoek naar nieuwe vrijwilligers, dus loop gerust eens binnen om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Het CDA heeft een mooie inkijk gekregen in een prachtig maatschappelijk bedrijf dat ook een fijne plek is voor vele vrijwilligers. Dorcas is een mooi voorbeeld van een organisatie die mensen zowel dichtbij als ver weg helpt op allerlei verschillende manieren.