07 oktober 2019

CDA fractie bezoekt OostOogst

Donderdag 3-oktober brachten de fractieleden van CDA Aalsmeer-Kudelstaart een bezoek aan   Zekveld /OostOogst  Aalsmeerderweg 265  van André en Inge Zekveld.  Zij vertelden vol passie over hun activiteiten en lieten ons met trots alles zien.  Vanouds teelde men hier rozen maar door omstandigheden teelt men sinds een jaar of 5 deels groente.

Rozen en groente.

In 2/3 deel van de kassen teelt men rozen en groente.  In het seizoen (men verwarmd de kassen niet)  heeft men prachtige geurende rode rozen en vele soorten verse,  knapperige groente voor o.a. huisverkoop, horeca e.a.  Door steeds  te sleutelen aan teeltplan en  assortiment,  probeert men de klanten op maat te beleveren.

Voedselbank

Het laatste 1/3 deel staat ter beschikking van voedselbank Aalsmeer.  Dit staat geheel los van de eerder genoemde activiteiten.  Door deze samenwerking met de voedselbank maken André en Inge hun ideaal, om sociaal en maatschappelijk te ondernemen waar.  In dit deel werken ca 15 vrijwilligers  1 of 2 dagdelen per week.  Ze  zaaien,  planten, verzorgen de gewassen en oogsten de  ca 10  soorten groente,  leverbaar tussen half april en eind oktober.  Wekelijks gaan er ongeveer 25 pakketten met verse, vitaminerijke groente richting voedselbank. Tijdens ons bezoek waren de vrijwilligers  bezig deze pakketten samen te stellen.

Educatie

André en Inge besteden veel tijd aan educatie.  Veel mensen  (ook in Aalsmeer) zijn ver af komen te staan, van de herkomst van ons voedsel.  Daarom is er een samenwerking met basisscholen (groepen 5/6)  waarin kinderen kunnen ervaren hoe zaadjes en plantjes later onze groente worden.  Er zijn voor de kinderen zelfs schooltuinen en André en Inge geven ook rondleidingen.  ( zie www.oostoogst.nl ).

De kassen vragen steeds meer onderhoud en zullen in de toekomst steeds minder bruikbaar worden.  De percelen langs de Aalsmeerderweg  hadden altijd een agrarische bestemming.  Toch kregen veel kassen in de loop der jaren andere bestemmingen.  Later zijn veel van deze tuinbouwvreemde bestemmingen door de gemeente gelegaliseerd.  Echter zij die zich altijd keurig met tuinbouw bezig hielden, vielen buiten de boot.  De familie Zekveld had  het plan, het achterste deel van hun bedrijf, bij het naastliggende bedrijventerrein te voegen en dan op het voorste deel nieuwe hogere en lichtere kassen te bouwen. Echter de gemeente wilde de agrarische bestemming niet herzien en zo gingen de mooie en toekomstgerichte plannen niet door. Een wrang besluit wat tot nadenken noopt.

Voor de CDA-ers was het een leerzame en leuke ochtend.

Onze CDA-er Eppo bracht middels een gepaste attentie onze dank uit.

CDA wenst Inge, André en de vrijwilligers veel succes toe met hun mooie werk.