01 februari 2022

CDA pleit voor directe busverbinding naar Schiphol

Afgelopen donderdag heeft Thirsa van der Meer namens het CDA Aalsmeer-Kudelstaart opnieuw duidelijk gepleit voor een directe busverbinding naar Schiphol. Tijdens de bespreking van de Mobiliteitsagenda in de gemeenteraad haalde Van der Meer nogmaals aan dat het vervallen van de buslijnen 198 en 342 naar Schiphol Plaza voor de inwoners van Aalsmeer en Kudelstaart grote gevolgen heeft in de vorm van langere reistijden en meerdere overstappen. Het CDA vindt deze gevolgen onacceptabel.

Sinds afgelopen december rijdt de bus richting Haarlem Station over de nieuwe busbaan op de N196. Een welkome verbetering van het openbaar vervoer in de gemeente, maar helaas is daarmee ook de buslijn 198 vervallen. Deze bus, die vier keer in het uur reed, was na het vervallen van de 342 in 2018 de enige bus die vanaf het Hortensiaplein rechtstreeks naar Schiphol reed, het grootste treinstation in de regio. Momenteel rijden er vanaf Aalsmeer geen directe bussen meer naar Schiphol Plaza. Om daar te komen moet men nu eerst bij Knooppunt Zuid naast de Levend Evangelie Gemeente zien te raken om vervolgens in een bus te stappen die bij elke lantaarnpaal op Schiphol stopt en minstens vijf minuten wacht op P30.

Dit alles leidt tot een veel langere reistijd en meerdere overstappen. Van der Meer gaf hiervan een voorbeeld in de vergadering: ‘Vanaf een willekeurig adres, Hoofdweg 100 in Kudelstaart, kost het nu drie overstappen en 45 minuten reistijd om naar Schiphol Plaza te komen voor €5,59. Het CDA vindt dit ronduit belachelijk voor het grootste treinstation in de regio dat de meeste mensen vanaf hun zolderkamer kunnen zien liggen.’ De partij had in de commissievergadering al vragen gesteld over dit onderwerp. Het college gaf in de beantwoording aan het standpunt van het CDA te delen en bij Connexxion erop aan te dringen dat er weer een directe busverbinding terugkomt. Het CDA is blij met deze toezegging en blijft de situatie nauwlettend in de gaten houden.