Steeds vaker betrap ik mezelf erop Heemstedenaren die de lokale politiek willen volgen te adviseren om de geluidsbanden van de vergaderingen te beluisteren, omdat ik de verslaggeving in de lokale kranten soms te eenzijdig of onvolledig vind. Ik voel mij geroepen om inzake de spoorwegovergang bij Alverna een manco op te vullen en de lezers aanvullend te informeren over de besluitvorming.

Al in 2011 besloot de gemeenteraad unaniem dat vanwege de veiligheidsrisico’s de spoorwegovergang bij Alverna afgesloten moest worden. Daartoe heeft men de bewoners van het laantje van Alverna dringend verzocht hun recht van overpad op te geven en heeft Prorail moeten investeren in de aanleg van een alternatieve ontsluitingsweg voor deze bewoners. Zoals afgesproken werd de spoorwegovergang vervolgens afgesloten. Dat gehele besluitvormingsproces is destijds op democratische wijze en in openbaarheid verlopen.

Vervolgens hebben externe belanggroepen, Wandelnet en Fietsersbond, met steun van diverse buurtbewoners juridische procedures gevoerd om de spoorwegovergang open te houden, vanwege de recreatieve functie. Er volgden jaren van geldverslindende juridische procedures. En veel gedraai van politieke partijen. Partijen die zich nota bene eerder unaniem beijverden voor de afsluiting om veiligheidsredenen en zich bij nader inzien meer bekommerden om het recreatieve belang.

Er kwam een uitspraak van de Raad van State over de huidige openbaarheid van de overweg. Er volgde discussie of dat wel of niet betekende dat de gemeenteraad haar eigen bevoegdheid tot onttrekking aan de openbaarheid nog mocht gebruiken. Er volgde een beroepsprocedure bij de provincie en wederom discussie over de bevoegdheid van de provincie in deze. De politieke keuze ging, ondanks alle verwarring, uiteindelijk over de simpele afweging van veiligheid versus een beperkt recreatief belang.

Na deze periode van gedraai zijn we weer terug bij de oorspronkelijke beslissing. Voor het CDA heeft constant het veiligheidsbelang en de inzet tot afsluiting voorop gestaan. We hebben alle begrip voor de mensen die voorheen de overweg gebruikten om voornamelijk recreatieve redenen en zij zijn gehoord en hun belangen zijn ook meegewogen. We hebben het hier echter over één van de drukst bezette spoorlijnen van het land met steeds meer en steeds snellere treinen. Een gelijkvloerse onbewaakte spoorwegovergang is inherent onveilig en vormt op dit almaar drukker wordende traject een steeds grotere risico. Investeren in een alternatieve overgang is mogelijk, maar men dient zich daarbij af te vragen of dat financieel verantwoord is als de volgende overgang op 400 meter afstand ligt en een alternatief biedt voor de recreant. Al deze zaken betreffen het algemeen belang. En dat belang dienen wij. Hopelijk wordt nu eindelijk afgemaakt wat de voltallige raad in 2011, democratisch, unaniem en in alle openbaarheid, al had besloten

Marieke Waterlander

Fractievoorzitter CDA Heemstede

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.