31 januari 2017

CDA Alkmaar stelt art. 42 vragen over stadstoezicht

Geacht college,

Het CDA Alkmaar verneemt steeds vaker van bewoners, dat zij de aanwezigheid van handhaving missen in de gemeente Alkmaar. In het buitengebied gaat het met name om klachten over de afwezigheid van handhaving bij drugs- en alcoholverkoop aan jongeren en bij verkeersoverlast & verkeersovertredingen. Vanuit de stad Alkmaar gaat het met name over klachten van geluidsoverlast en verkeersovertredingen.

Het CDA Alkmaar neemt deze klachten zeer serieus. Het CDA Alkmaar zet zich in voor een veilige gemeente Alkmaar. Niet alleen fysiek veilig, maar ook gevoelsmatig veilig. Iedere inwoner in de gemeente Alkmaar moet zich veilig op straat voelen.

De inwoners hebben zich daarbij aan dezelfde wetten en regels te houden en indien zij deze niet nakomen, dan mag daar tegen opgetreden worden.

Het CDA heeft vragen gesteld aan de ambtelijke organisatie en uit de antwoorden blijkt, dat de wijken Overdie en de Mare momenteel prioriteit hebben. Daarnaast wordt er in Oudorp en het centrum ook gericht ingezet op bepaalde problematieken.

Naar aanleiding van deze ontwikkeling heeft het CDA Alkmaar,  de volgende vragen aan het college:

1. Zijn de klachten over het gemis van handhaving ook bij het college bekend?
  2. Gezien de hierboven aangegeven klachten, is herbezinning van de prioritering een mogelijkheid zonder dat de aanpak van de problematieken in de eerder genoemde wijken tekort wordt gedaan?
  3. Wat kost gemiddeld 1 FTE bij Stadstoezicht?

Het CDA kijkt uit naar de beantwoording van deze vragen door het college.

Met vriendelijke groet,

Iris Zeijlemaker