24 maart 2017

Lokaal bestuur op 1

De tendens van onze landsregering om uitvoering van Rijksbeleid op het bordje van de gemeente te legen neemt in de toekomst alleen maar toe. Dit alles onder de noemer, de gemeente is de eerst aansprekende overheid voor de burger. De wetgever, eerste en tweede kamer, bekommeren zich daarbij over het algemeen niet over het feit of nieuwe wetgeving voor de gemeente praktisch uitvoerbaar is. Om over de financieel consequenties van nieuw beleid maar te zwijgen.  Haagse werkelijkheid en uitvoerbaarheid op lokaal niveau zijn twee zaken die uiteen lopen.

Het is dan ook verheugend te zien dat na de laatste verkiezingen 28 Kamerleden gekozen zijn met een achtergrond in het lokale bestuur. Daarbij geldt dat een aantal CDA Kamerleden uit deze groep met voorkeurstemmen gekozen zijn.

Het is hoog tijd dat de gemeenten meer invloed krijgen bij het tot stand komen van Rijksbeleid. Als gemeenten beleid moeten uitvoeren met een wirwar van Haagse regels die niet te handhaven zijn, dan wordt de geloofbaarheid van gemeenten ondermijnd.

Wil men het gemeentebestuur serieus nemen dan dient het gemeentebestuurder mee te kunnen praten over beleidsbeslissingen die gemeenten aan gaan. Vaak komen zaken in de Kamer aan de orde waar de Kamer niet over gaat. Het is dan goed dat er Kamerleden zijn met ervaring in het lokale bestuur die daar de andere Kamerleden op te wijzen. Een voormaling raadslid kan beter inschatten of een voorgestelde maatregel uitvoerbaar is en niet. Het is niet de bedoeling dat een nieuwe wetgeving zijn doel voorbij schiet. De afgelopen jaren is duidelijk gebleken dat in Den Haag weinig aandacht is voor de uitvoering van nieuw beleid in de praktijk.

Het lokale bestuur is vaak praktischer bij het beoordelen van nieuw landelijk beleid. De eerste vraag die de lokale politicus zich stelt is: “Wat heeft iemand hier aan”? Politieke vernieuwing komt niet uit Den Haag maar uit de gemeenten. Wetgeving gaat niet om papier maar om paretische oplossingen van problemen bij de burger.

Het is van belang dat gemeenten, als eerste aanspreekbare overheid voor de burger, mee praten bij het vaststellen van nieuw landelijk beleid. Mogelijk wordt dan de kloof tussen burger en politiek een stuk kleiner.

Joop Klukhuhn, fractiesecretaris CDA Alkmaar.