11 april 2024

Artikel 42 vragen over meer kleur in de plantenbakken van Alkmaar

Art. 42

Groen moet je doen, maar met kleur meer fleur!

Op diverse plekken in de stad staan houten bloembakken (zie foto’s). O.a. op de Nieuwe Schermerweg, langs de Kanaalkade en bij de entrees van de stad zoals de Paternosterstraat. Deze bloembakken worden al langere tijd niet meer gevuld met bloemen, maar “slechts” met groen zonder aantrekkelijke uitstraling. Dit kan volgens de CDA Alkmaar fractie veel beter.

Deze bakken hebben niet (meer) de uitstraling zoals je dat mag verwachten. Elders in de stad zien we momenteel mooie plekken waar bloemen onze stad verrijken. Maar op cruciale plekken wordt hier dus nog onvoldoende aandacht aan besteed.

Het CDA wil dat Alkmaar meer kleur krijgt. Dit draagt bij aan de uitstraling van de stad. Goed voor het toerisme en trots van de stad.

Daarom hebben we de volgende vragen aan het college:

1. Deelt het college de mening van het CDA dat deze houten bloembakken bedoeld zijn om de stad een uitnodigende uitstraling te geven?

2. Bent u het met ons eens dat de huidige uitstraling troosteloos en kleurloos is?

3. Kan dit voorjaar deze houten bakken een uitstraling krijgen die de stad Alkmaar beter en aantrekkelijker op de kaart zet middels kleurrijke bloemenpracht?

4. Op de langere termijn zijn dergelijke bloembakken wellicht niet meer klimaat adaptief. Deelt het college de mening van het CDA dat deze bloembakken op termijn kunnen worden vervangen door methodes om direct in de grond de stad een kleurrijke uitstraling te geven?

5. Is het college bereid een actieplan “Kleurrijk Alkmaar” te maken om de stad een (nog) fleuriger, vriendelijker, aantrekkelijker en uitnodigende uitstraling te geven, bijvoorbeeld in de winkelcentra en toegangswegen naar de stad?

2 april 2024

Gerard Kuyper