13 oktober 2017

CDA stelt artikel 42 vragen over fysieke bereikbaarheid en toegankelijkheid

Betreft: stand van zaken motie ‘fysieke bereikbaarheid en toegankelijkheid van de gemeente Alkmaar voor mensen met een beperking’

Geacht college,

In augustus 2015 heeft het CDA Alkmaar de motie ‘fysieke bereikbaarheid en toegankelijkheid van de gemeente Alkmaar voor mensen met een beperking’ opgesteld en ingediend. In de raadsbreed aangenomen motie verzoekt het college om een nota voor te bereiden aangaande de bereikbaarheid en toegankelijkheid van de gemeente Alkmaar voor mensen met een beperking en deze opiniërend aan te bieden zodat later door de raad er een besluit op kan worden genomen.

Naar aanleiding van deze motie zijn er bijeenkomsten georganiseerd door de gemeente waarbij het CDA Alkmaar ook aanwezig is geweest, maar er is geen nota gekomen. Wel kan geconstateerd worden, dat er in diverse beleidsplannen een paragraaf aan dit onderwerp wordt gewijd.

Het CDA Alkmaar vindt het belangrijk dat de gemeente Alkmaar goed bereikbaar en toegankelijk is voor alle mensen. Om dit onderwerp te verdelen over diverse beleidsplannen, waardoor er een versplintering ontstaat, dat vindt het CDA geen goede zet. Wij leven in een participatiesamenleving, waarin we niemand buiten sluiten. De mooie stad Alkmaar heeft veel te bieden en dat mag ook door iedereen gezien en beleefd worden. Een beperking in welke vorm dan ook mag, wat het CDA Alkmaar betreft, dit niet in de weg staan. Het CDA Alkmaar vindt een geïntegreerde beleidsnota hierover op zijn plaats, want goede bereikbaarheid en toegankelijkheid voor iedereen zijn randvoorwaarden voor participatie.

Naar aanleiding van bovenstaande heeft het CDA Alkmaar de volgende vragen:

1. Op welke wijze heeft het college de motie ‘fysieke bereikbaarheid en toegankelijkheid van de gemeente Alkmaar voor mensen met een beperking’ uitgevoerd?
  2. Is het college van mening dat zij voldoende uitvoering heeft gegeven aan deze raad breed ingediende motie?
  3. Deelt het college de mening van het CDA Alkmaar en alle andere politieke partijen (die bestonden in augustus 2015) in de gemeenteraad, dat dit onderwerp een geïntegreerde aanpak verdiend?
  4. Waarom heeft het college ervoor gekozen om geen geïntegreerde nota op te stellen om opiniërend aan te bieden aan de gemeenteraad in Alkmaar?

Met vriendelijke groet,

Iris Zeijlemaker