10 oktober 2018

Kabinet betaalt ook geestelijkzorg aan huis

Als CDA Alkmaar waren wij zeer verheugd om dit stukje in de krant te lezen. Dit sluit mooi aan op ons verkiezingsprogramma, punt 3.14 wat u hier terug kan lezen:

tinyurl.com/y98nol33

Het artikel:
Kabinet betaalt ook geestelijke zorg aan huis. Ook thuis wonende ouderen kunnen vanaf volgend jaar een beroep doen op een geestelijk verzorger. De geestelijke verzorging in zorgcentra was al door de overheid geregeld, maar het kabinet financiert nu geestelijke verzorging en levensbegeleiding aan huis. Minister Hugo de Jonge van volksgezondheid trekt daarvoor komende 3 jaar 25 miljoen uit. De Jonge wilt dat er een landelijk dekkend netwerk komt van geestelijke verzorgers en levensbegeleiders die ouderen en hun nabestaande bijstaan. Het kan daarbij gaan om begeleiders met een godsdienstige of niet-godsdienstige achtergrond, zoals algemene of humanistische geestelijke verzorgers. Die verzorgers moeten samenwerken met eerstelijns hulpverleners, zoals huisartsen en thuiszorgmedewerkers. De beroepsbeweging van geestelijke verzorgers VGVZ spreekt van een doorbraak. De behoefte van geestelijke verzorging houd niet op bij de drempel van een zorginstelling, stelt secretaris Guido Schürmann. Ook seniorenorganisatie KBO-PCOB is tevreden. Nadenken en praten over de zin van het leven is even normaal als geestelijke zorg.