Energie en klimaat

Dat er iets moet geberuen op het gebied van klimaat is evident voor ons. Het is echter wel van groot belang dat we realistisch blijven in wat we doen. Dat betekend dat we eerst het laag hangend fruit plukken en de dingen doen waarvan we weten dat ze werken. Hierbij werken we toe naar een groene industrie politiek, hierbij zoeken we naar financieel rendabele technieken die echt helpen. Hierbij hoeven we als gemeente niet voorop te lopen maar moeten we vooral doen wat nodig is. Hert is hierbij van belang dat we ervoor zorgen dat iedereen mee kan komen en we geen energie armoede veroorzaken. 

 

Verduurzaming van koopwoningen

De mogelijkheden om een bestaande woning te verduurzamen blijven groeien en ook steeds meer mensen zien mogelijkheden om hun huis te verduurzamen. Hierbij is het steeds beter mogelijk om dit ook te doen op een financieel interessante wijze waarbij het leelimaat in het huis ook verbetert . Voor het ene huis gaat het om zonnepanelen op het dak of het vervangen van de ketel door een warmtepomp. Bij de ander worden de eerste stappen gezet door het huis beter te isoleren. Het CDA vindt het belangrijk dat in ieder geval de basis op orde is.

Waar er grote stappen worden gezet blijft de opgave groot. De investeringen worden financieel interessanter, maar voor lang niet iedereen zijn deze investeringen mogelijk. Daarnaast is het groeiende aantal mogelijkheden positief maar zorgt dit er ook voor dat de keuze steeds lastiger wordt. Wat het CDA betreft is dit een opgave die wij met zijn alle moeten oppakken.

De gemeente is in de ogen van het CDA de verbindende schakel in het geheel. Het is aan de gemeente op ervoor te zorgen dat mensen weten wat mogelijk is. Hierbij kijken we op wijkniveau naar de mogelijkheden met oog voor de samenstelling van de wijk en het type woningen. We zetten eerst in op het laaghangend fruit en bekijken in een meerjaren aanpak hoe we op de maatschappelijk meest voordelige wijze de verduurzaming door kunnen zetten.

Regionale Energie Strategie

Dat er een energietransitie nodig is, is voor het CDA evident. De manier waarop deze transitie moet plaatsvinden is dat niet. Als Nederland hebben we ons het doel gesteld om in 2030 49% Co2 te reduceren en in 2050 95% minder uit te stoten. Dit ligt vastgelegd in het de Klimaatwet. Dat betekent voor onze gemeente dat wij daar een bijdrage moeten leven voor onze toekomstige generaties. De Regionale Energietransitie (hierna RES) is het middel om de doelstelling te halen. Dit betekent dat er op zee 49twh aan hernieuwbare energie – in de praktijk door middel van windmolens – moet opgewekt worden en op het land 35twh. Elk van de 30 regio’s in Nederland stelt daarom een RES op, daarin staat waar zonne- en windenergie opgewekt kan worden in gemeenten.

Het CDA Dijk en Waard vindt dat het ook onze verantwoordelijkheid is om hier een significante bijdrage aan te leveren in het belang van onze kinderen en natuur. Dat betekent echter niet dat zomaar en overal windmolens en zonneweides geplaatst mogen worden. Wij zoeken de balans tussen de leeaarheid van woonkernen en de noodzaak tot schone opwek van energie. Ruimtegebrek bepaalt dat je er zorgvuldig mee moet omgaan en keuzes moet maken tussen bouwen, natuur en energieopwekking. Wij zijn daarom groot voorstander van zonne-energie op daken van huizen, bedrijven en op parkeerplaatsen.

Windmolens 

Er zijn inmiddels betere manieren om duurzame energie op te wekken die geen overlast in het stedelijk gebied met zich meebrengen. Steeds meer wordt duidelijk dat windmolens die dicht op huizen staan, zorgen voor ernstige vormen van geluidsoverlast en slagschaduw.

Wanneer blijkt dat windmolens toch de oplossing zijn voor een bepaald gebied moet dit mogelijk zijn maar wel onder bepaalde voorwaarden. Om een duidelijk kader en richting te geven aan het plaatsen van windmolens vindt het CDA dat een richtlijn gevolgd moet worden. Want een betrouwbare overheid is een duidelijke en transparante overheid. Daarom stellen wij voor om deze leidraad - zoals geschetst in het initiatiefvoorstel van CDA Noord-Holland - te hanteren als gemeentelijke beslisboom:

  1. Zijn van bezwaren van omwonenden ten aanzien van het effect op leeaarheid en gezondheid onderzocht of deze terecht (kunnen) zijn en hebben deze onderzoeken impact op het draagvlak?

  2. Is het participatietraject goed georganiseerd?

  3. Hebben omwonenden de kans gekregen financieel te participeren?

  4. Is er duidelijkheid over de ecologische effecten van het project?

  5. is er duidelijkheid over de landschappelijke effecten?

  6. Is er duidelijkheid over de financiële effecten?

Lokaal eigenaarschap 50% en participatie

Zon- en windenergie heeft een grote ruimtelijke en daarmee maatschappelijke impact. Het CDA vindt het daarom belangrijk dat deze ingreep in de directe leefomgeving van mensen ook in de portemonnee kan bijdragen. Lasten en lusten gaan hand in hand. Wij zijn daarom groot voorstander van het lokaal eigenaarschap door onze inwoners. Dit betekent dat de gemeente middels een coöperatie-model het eigenaarschap deels aan inwoners kan geven. Voorwaarde voor het CDA is wel dat mensen met zowel een brede als een smalle portemonnee in staat moeten zijn om deelnemer te worden.

In het belang van draagvlak en het zijn van een betrouwbare overheid is het cruciaal dat er een laagdrempelige participatie door bewoners kan plaatsvinden. In aanloop van de RES 1.0 zijn er in de verschillende kernen twee werkateliers geweest met inwoners. Wij vinden dat deze manier van samenwerken ook bij komende RESSEN gecontinueerd moet worden. Het gesprek met onze inwoners is bij RES 1.0 niet gestopt, het is een start van een continue dialoog de komende 30 jaar.

Energie-Innovatie

Naast kernenergie zijn er tal van innovaties – bijvoorbeeld kernfusie en thorium - die de komende jaren hun waarde al dan niet gaan bewijzen. Wanneer dergelijke nieuwe technieken economisch rendabel zijn gebleken en breed toepasbaar zijn geworden, kunnen deze onderdeel worden van de toekomstige energiemix. Om dit moment zijn deze technieken alleen experimentele omgeving werkend. Omdat het onzeker is in hoeverre deze nieuwe technieken breed ingezet gaan worden, vinden wij niet dat wij erop kunnen wachten. In het belang van kinderen en natuur moeten wij nu aan de slag met de nu bestaande en bewezen technieken zon en wind. De RES wordt 2-jaarlijks geactualiseerd, dan kan bezien worden of ze onderdeel worden van de RES.

Groene Waterstof

Een energie innovatie die binnen handbereik ligt is waterstof. Waterstof is een energiedrager.. Dit betekent dat er een energiebron nodig is en die hebben we voor de kust. Op dit moment wordt er hard gewerkt om windenergie van zee om te zetten in waterstof. Dat maakt dat onze gemeente geografisch zeer kansrijk is om waterstof actief te gaan toepassen. Op de korte termijn wil het CDA zich daarom inzetten in het toepassen van waterstof in onze transport (vuilniswagens, gemeentelijk wagenpark).

Aardgasvrije wijken

In Nederland hebben we met elkaar als doel gesteld om in 2050 geen gebruik meer te maken van aardgas. Wat betekent dat we over moeten op andere manieren om onze huizen te verwarmen. Stap één hierin is isoleren, hoe beter een huis geïsoleerd is hoe minder energie nodig is voor een prettig binnenklimaat. Stap twee is het vinden van de beste manier om de woning te verwarmen. Daarnaast ligt dezelfde opgave op het bord van ondernemers, veelal is de te behalen winst hier even groot als een groot aantal huizen bij elkaar.

Gelukkig zijn er steeds meer mogelijkheden en staat de innovatie op dit gebied niet stil. We hebben inmiddels de warmte transitie visie opgesteld, in dit plan zijn de kaders geschetst voor de transitie. In de komende jaren wordt bepaald hoe we verschillende gebieden in de gemeente van het aardgas kunnen halen. Voor het CDA staat hierbij met stipt op één dat we toewerken naar een rendabele business case.

Gelukkig zijn er binnen de gemeentegrenzen al veel goede voorbeelden te vinden:

  • Een deel van de gemeente is inmiddels aangesloten aan het warmtenet van de HVC, hiermee verwarmen we met de restwarmte van de huisvuilcentrale in Alkmaar huizen en bedrijven.
  • Er zijn mogelijkheden om in het kassengebied de Alton proeven te doen met geothermie.
  • Met het Waards energie circuit gebruiken bedrijven op het industrieterrein in Heerhugowaard elkaars restwarmte.
  • Op deze ingeslagen weg gaan we voortvarend door waarbij het CDA vindt dat de gemeente rol van stimulator, facilitator en verbinder op zich moet nemen.

Laadpalen

Inmiddels kent bijna iedereen wel iemand met een hybride of geheel elektrische auto. Of misschien rij je er zelf een. Niet geheel onbelangrijk onderdeel van het groeiende aantal elektrische auto’s is de mogelijkheid om je auto op te laden. Wanneer men nu een aanvraag doet voor een laadpaal duurt het een aantal weken tot de paal daadwerkelijk wordt geplaatst. Dit maakt het een stuk minder aantrekkelijk om een tweedehands elektrische auto te kopen.

Het CDA vindt dat elektrisch rijden gestimuleerd moet worden. Daarbij moeten we ervoor waken dat het straatbeeld vol komt te staan met laadpalen. Daarom is het van belang om met de buurt samen goed te kijken waar de laadpalen geplaatst worden. Het CDA stelt daarom voor een goed plan te maken voor de doorontwikkeling van de plaatsen voor de laadpalen, en dan wel in overleg met de ketenpartners - zoals Liander, met het oog op de electrificering van het wagenpark. Ook hier doet de gemeente het niet alleen.

Wat?
Voldoende laadmogelijkheden in de wijk
In de Uk zijn palen ‘verborgen’ in ander straatmeubilair zoals bv lantaarnpalen. Dit gaat verrommeling van de buitenruimte tegen.

Circulaire economie

Het afval vandaag is de grondstof van morgen, dat is de essentie van een circulaire economie. De vraag naar grondstoffen is de laatste decennia hard gegroeid en wanneer er niks verandert zal deze vraag alleen maar verder toenemen. De gemeente beheert een groot deel van de buitenruimte, we halen afval op en verwerken dit en we hebben ons eigen vastgoed. Drie gebieden waar de overgang naar een circulaire economie terugkomt. Wat het CDA betreft biedt de transitie ook kansen voor ondernemers en op het gebied van werkgelegenheid. We moeten dus vooral eerst naar onszelf kijken door circulariteit toe te gaan passen bij projecten in de openbare ruimte en binnen eventuele projecten in of aan ons eigen vastgoed.

Ten aanzien van afval betekent het voor het CDA dat in een circulaire economie we hoeveelheid restafval verder verlagen. We moeten ervoor zorgen dat scheiden zo eenvoudig mogelijk is en dat het voor iedere type gezin mogelijk is om de hoeveelheid restafval verder te verlagen. Wat overigens ook een financieel voordeel heeft want het verbranden van restafval zal de komende jaren alleen maar duurder worden.

Klimaat adaptatie: Stad die is ingericht op het veranderende klimaat

Met droge voeten naar de auto kunnen lopen? Wij krijgen steeds vaker te maken met harde regenbuien en snel wisselende temperaturen. Afvoer van het regenwater moet hierop ingesteld zijn. Afvoer van grote hoeveelheden water moet gebeuren zonder dat inwoners daar last van ondervinden.

Publieke Buitenruimte

De komende jaren zal de afvoer van het regenwater moeten worden aangepast op grotere kortstondige pieken. Bij deze aanpassingen moet vooral gedacht worden aan minder straatwerk en meer groen, zodat het water niet door het riool wordt opgevangen, maar in het grondwater terecht komt. Dit zorgt, naast een goede waterafvoer, ook voor groenere wijken. ierin kunnen innovatieve oplossingen, zoals waterpleinen ook een rol spelen. Wij zijn van mening dat hier de komende jaren sterk op moet worden ingezet en dat er moet worden onderzocht welke maatregelen er nodig en mogelijk zijn om Dijk en Waard gereed te maken voor deze veranderingen.

Particuliere Tuinen en moestuinen

Ook in onze tuinen moeten wij ons hiervan bewust zijn. Denk hierbij aan voldoende groen, zodat het regenwater kan weglopen. Hier ligt voor de gemeente een informerende en activerende rol. Wij vinden dat de gemeente particulieren actief moet helpen om deze omslag te maken. Dit kan door middel van praktische tips om uw tuin te vergroenen of door middel van subsidie op klimaatbestendige maatregelen als bijvoorbeeld het aoppelen van de regenpijp op het riool naar aankoppelen op een waterton. Een gemeente brede actie ‘tegels wippen’ waarbij de gemeente de tegels voor inwoners ophaalt zou wat het CDA betreft een goed idee zijn.

Een aantal scholen beschikt over een moestuin waar kinderen leren waar onze groenten vandaan komen en hoe deze groeien. Ze mogen hier zelf aan de gang en het resultaat thuis opeten. Dit vinden wij een goed initiatief dat we gemeentebreed willen invoeren.

Klimaat adaptief Bouwen

Toekomstbestendig bouwen is klimaatadaptief bouwen. Maak daarom klimaatadaptief bouwen een verplicht onderdeel van de omgevingsplanologie. Het nu verplicht stellen van klimaatadaptief bouwen voorkomt op termijn hoge kosten in de buitenruimte om water- en hittebestendige oplossingen te creëren. Wij stellen daarom voor om een handreiking op te stellen voor ontwikkelaars in onze gemeente waaraan nieuwbouwprojecten moeten voldoen.

Milieumaatregelen 

Op dit moment betalen de inwoners al geld voor milieumaatregelen, immers de  gescheiden afvalinzameling is zo een van die maatregelen. Vaak is het onvermijdbaar en het is verstandig om de "best practices" in de Nederlandse samenleving te volgen. Het CDA ziet dat maatregelen vaak geld kosten, maar het CDA zal de kosten van nieuwe maatregelen kritisch blijven toetsen.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.