06 juni 2023

Alleen als we uit het kabinet stappen, kunnen we goede dingen voor onze samenleving blijven doen!

CDA Edam-Volendam heeft bij het Noord-Hollands CDA congres opgeroepen om uit het kabinet te stappen en een landelijk congres over de toekomst van en voor het CDA te organiseren. De oproep werd breed gesteund door aanwezige leden.  Niet omdat we ons graag in de landelijke politiek mengen, maar omdat we gehinderd worden om het beste voor onze lokale gemeenschap te kunnen doen.

Het CDA heeft een zware tijd. Jarenlang compromissen sluiten, interne conflicten en probleemdossiers zorgen voor een gevoel van ongemak, afstand en zelfs gêne bij de lokale partijleden. Onze wethouder, fractie- en steunfractieleden zijn gedreven door de weloverwogen, goed onderbouwde en betrouwbare rol die het CDA lokaal als middenpartij vervult in gemeente Edam-Volendam. Wij willen trots uitdragen wat we doen, meer enthousiaste mensen met ons mee laten doen en de gemeente beter blijven maken. De betrouwbaarheid en ons imago is tussen de molensteen van compromissen van het landelijk CDA in het kabinet met CU, D66 en VVD terecht gekomen. Consequent teleurstellende verkiezingsuitslagen en herhaaldelijke oproepen hebben niet tot verandering geleid.

Met steeds verder polariserende samenleving en politieke stromingen moet het CDA de rol van de betrouwbare, genuanceerde middenpartij weer vervullen. De huidige gang van zaken druist in tegen de normen en waarden waar het CDA in de basis voor staat, de mensen die zich met hart en ziel voor de partij inzetten, en de grote meerderheid die zich niet thuis voelt bij polariserend (extreem)links en -rechts.

We kunnen niet langer toekijken en distantiëren ons nu van de landelijke gang van zaken. Uit liefde voor de samenleving en onze partij. Ons landelijk partijbestuur vraagt om beweging van onderaf. Wij geven daar gehoor aan. Een ommekeer is nodig om de partijstructuur te repareren, waardevolle en talentvolle mensen op de juiste plaats in hun kracht te zetten en aan de verbinding tussen lokale, provinciale en landelijke afdelingen te bouwen. We zijn blij dat dit signaal gesteund werd in het provinciale congres en gaat leiden tot actie.

Ondertussen laten we bij Lokaal CDA de landelijke beslommeringen los en blijven we doen waar we goed in zijn; gedreven en goed onderbouwd besturen. De contacten met de provincie, Rijk en Europa goed in stand te houden. Alle belangen betrekken en afwegen, en de keuzes maken waar dat nodig is. Mensen helpen die het zelf niet redden, en de samenleving in staat stellen zelf verantwoordelijkheid te nemen. Dankzij onze inzet worden scholen vernieuwd, de kunst- en cultuursector nieuw leven ingeblazen en is er perspectief voor woningzoekenden en zorgbehoevenden. Dat doen we samen, voor al onze inwoners van de gemeente Edam-Volendam.

Suggesties zijn van harte welkom
Het CDA staat open voor suggesties en ideeën. Neem contact op met het CDA Edam-Volendam via [email protected] of kijk op onze website www.cda.nl/noord-holland/edam-volendam, facebookpagina of volg ons via twitter.