15 maart 2024

Beter beleid aanpak dementie, eenzaamheid en mantelzorg

HOORN- Dinsdag 19 maart bespreekt de Algemene Raadscommissie het evaluatierapport over dementie, eenzaamheid en mantelzorg. Commissielid en ervaringsdeskundige mantelzorger Patrick van der Laan zal namens CDA Hoorn het woord voeren. Voor het CDA is naar elkaar omzien van wezenlijk belang, daarom zal Patrick een aantal belangrijke punten naar voren brengen.

Evaluatierapport bevat teleurstellende uitkomsten

Vorig jaar heeft CDA Hoorn, via onze aangenomen motie gevraagd, om snel nieuw mantelzorg beleid op te stellen. Nu ligt er een evaluatierapport van het beleid tot nu toe. Dit rapport geeft een aantal teleurstellende bevindingen, waar wij erg van geschrokken zijn. Nieuw beleid is keihard nodig, omdat West-Friesland nog meer vergrijsd dan andere delen van Nederland. Wij vinden het zorgelijk dat mantelzorgers bijvoorbeeld uit beeld verdwijnen zodra hun naaste(n) in de Wet Langdurige Zorg (WLZ) opgenomen worden. Mantelzorgers, mensen van jong tot oud die zich eenzaam voelen enonze inwoners met Alzheimer worden te weinig bereikt, en dat terwijl we officieel een Dementievriendelijke gemeente zijn. De roep van (zorg)partners, zoals de Omring, om als gemeente meer regie te pakken, deelt het CDA Hoorn.

Wat CDA Hoorn in nieuw beleid terug wil zien

Patrick van der Laan reageert; “Wij zien voor mantelzorgers graag een centraal en makkelijk toegankelijk aanspreekpunt. De gemeente kan inschatten welke oplossing op welk moment het beste is en doorverwijzen naar de juiste zorgpartner.” Een mantelzorger heeft vaak zelf niet in de gatenhoeveel energie hij of zij aan de zorgtaken besteed. De Westfriese nuchtere mentaliteit van “het gaat wel, hoor” daarbovenop maakt het lastiger om mantelzorgers, hun naasten en mensen die zich eenzaam voelen beter in beeld te krijgen en te houden. Geen tijd te verliezen om onze inwoners beter bij te staan en te ontzorgen, wat CDA Hoorn betreft.

Wij zien voor mantelzorgers graag een centraal en toegankelijk aanspreekpunt

Naast een vast en vertrouwd aanspreekpunt willen wij meer aandacht voor passende Woonzorg oplossingen, in samenwerking met zorgpartners, projectontwikkelaars en woningcorporatie. CDA Hoorn wil versnelde uitvoering van het recent afgesloten WoonZorgPact, waarbij in 2030 zo’n 2200 geschikte woningen voor ouderen beschikbaar moeten zijn in de regio. Daarover gaat Patrick van der Laan de wethouder bevragen tijdens de commissievergadering.

Financiële dekking, met behulp van het Rijk

Vanuit het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) is een samenwerking met gemeente, GGD, zorgverzekeraars en andere partners tot stand gekomen. Bij dit akkoord zijn fondsen beschikbaar, die ingezet kunnen worden om goed en bestendig beleid vorm te geven. CDA Hoorn heeft voorafgaand aan de vergadering dinsdagavond alvast schriftelijke vragen aan het College gesteld, om inzicht te krijgen over de diverse geldstromen, die doelmatig besteed moeten worden.