25 november 2023

CDA Hoorn stelt vragen over ontwikkelingen Manege de Eenhoorn

Al enkele jaren is Manege de Eenhoorn op zoek naar een alternatieve locatie. DD wet- en regelgeving op het vlak van dierenwelzijn is aangescherpt. Hierdoor kan de manege op de huidige locatie geen 5 sterren manege (qua dierenwelzijn) meer zijn door ruimtegebrek. Daarom is de manege op zoek naar een andere locatie. De huidige locatie aan de Koewijzend worden ingevuld door woningbouw.

Eind vorige maand heeft het college van B&W een brief gestuurd. Hierin werd de raad geïnformeerd over voortgang van de plannen. Hierin staat geschreven dat er naar alle waarschijnlijk in het begin van 2024 al een ontwikkelaar wordt geselecteerd. Aan het einde van het eerste kwartaal wil het college een zogenaamde ‘intentieovereenkomst’ sluiten.

Deze locatie biedt mooie kansen voor de bouw van Senioren- en starterswoningen.

Het CDA Hoorn vindt het jammer dat de manege verdwijnt van de huidige locatie. Wij zijn behoedzaam voor de ontwikkeling die in de toekomst kunnen plaatsvinden op de locatie aan de Koewijzend. De manege grenst aan natuurpark MAK Blokweer, waar in het verleden om gestreden is om dit gebied te behouden als natuurpark. Dit natuurpark moet niet worden aangetast door woningbouw, vind het CDA Hoorn.

Wel biedt de locatie van de manege mooie kansen voor verschillende typen woningen. Fractievoorzitter Rob Brandhoff: “Deze locatie tegen MAK Blokweer aan biedt mooie kansen voor de ontwikkeling van seniorenwoningen. Ook zouden hier betaalbare starterswoningen moeten komen. Aan beide is veel behoefte en door de bouw nieuwe typen seniorenwoningen kan de ontwikkeling van de locatie zou ook kunnen bijdragen aan de doorstroming.”

Daarom heeft onze fractie de volgende vragen gesteld aan het college:

1. Hoe kan het dat er een tender wordt voorbereid voor de selectie van een projectontwikkelaar, terwijl er nog geen definitieve alternatieve locatie is voor de manege?
  2. Heeft het college overwogen om zelf de locatie aan te kopen om ontwikkelingen zelf in de hand te hebben? Zo nee, waarom niet?
  3. Vindt het college deze locatie geschikt voor een vorm van seniorenhuisvesting (met zorg) en wil ze daarop inzetten? En zien het college hierin mogelijk een combinatie met starterswoningen?
  4. Hoe betrekt het college de raad bij het opstellen van uitgangspunten voor de ontwikkeling van deze locatie?
  5. Staat het uitgangspunt, dat MAK Blokweer niet aangetast wordt door nieuwe ontwikkelingen, nog steeds overeind? Zo niet, waarom kiest u ervoor om MAK Blokweer aan te tasten?

Het college heeft 30 dagen om onze vragen te beantwoorden.