15 oktober 2022

Vereniging NL: Ondersteunen van verenigingen en vrijwilligers

CDA Hoorn zet zich in om verenigingen en vrijwilligers te ondersteunen
Verenigingen vormen het kloppend hart van onze gemeenschap. In onze verenigingen sporten, spelen en leven we samen. Het CDA is in heel Nederland een initiatief gestart om verenigingen en vrijwilligers te ondersteunen. Hieraan werken wij als lokale politici graag mee.

Nederland is een echt verenigingsland. Ons land telt ongeveer 150.000 verenigingen en maar liefst één op de drie Nederlanders is wekelijks actief in een vereniging. Zonder vrijwilligers en verenigingen rolt de bal niet en kleurt het land op Koningsdag niet oranje.

Vereninigen hebben het zwaar
Maar verenigingen hebben het moeilijk. Ze komen uit de coronacrisis, kampen met een tekort aan vrijwilligers en bestuursleden, ervaren regeldruk of maken hoge kosten voor bijvoorbeeld energie. Met als risico dat ze omvallen.

We moeten zuinig zijn op onze verenigingen en vrijwilligers. Ze vormen het cement van onze samenleving. Daarom doet CDA Hoorn vanaf oktober mee met Vereniging Nederland. Een gezamenlijk CDA initiatief om verenigingen en vrijwilligers weer centraal te stellen, te ontzorgen en ondersteunen. Bijvoorbeeld door overbodige regels af te schaffen, zodat vrijwilligers weer kunnen doen waarvoor ze ooit vrijwilliger zijn geworden. En mensen het weer leuk vinden om vrijwilliger en lid van een vereniging te zijn. Want bij een sterke samenleving hoort een sterk verenigingsleven.

Enquête
Onderdeel van het initiatief zijn onder andere een landelijk meldpunt, enquête onder verenigingen, oprichting van een (deskundigen)panel en fysieke sessies in het land. Allemaal bedoeld om knelpunten en ideeën te verzamelen waar de politiek, landelijk en/of lokaal, mee aan de slag kan. CDA Hoorn heeft inmiddels een uitnodigingsbrief voor de enquête en het meldpunt naar verenigingen in Hoorn, Blokker en Zwaag verzonden.

Raadslid Diana Dekker van CDA Hoorn; “We hopen dat zoveel mogelijk verenigingen mee willen doen. Want het verenigingsleven is van onschatbare waarde voor onze mentale en fysieke gezondheid.”

www.verenigingnederland.nl

Bij vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met:

Diana Dekker