16 oktober 2023

Succes met vragen over de (on)toegankelijkheid

CDA Hoorn boekt succes met vragen over de (on)toegankelijkheid van schuifelroutes en geleidelijnen.

HOORN- Op maandag 16 oktober is het Dag van de witte stok. Hierbij wordt aandacht gevraagd door en voor visueel beperkte mensen, die afhankelijk zijn van hun witte taststok in de buitenruimte. CDA Hoorn heeft in augustus reeds schriftelijke vragen gesteld aan het College van B & W om de geleidelijnen en de schuifelroutes beter toegankelijk te houden.

Inmiddels zijn onze vragen uitvoerig beantwoord. Dit naar aanleiding van ons werkbezoek afgelopen juli, waarbij Rolstoelvriendelijk Hoorn en Oogvereniging Noord-Holland aanwezig waren. CDA Hoorn is verheugd dat er al diverse acties ondernomen zijn. Want tijdens het werkbezoek liepen we op de Noorderveemarkt tegen een paal met toeristisch verwijsbord op, die midden op de geleidelijn voor mensen met een visuele beperking stond. Inmiddels is de paal verplaatst. (zie foto’s voor en na)

Tevens waren er diverse obstakels op de geleidelijn, zoals terrasmeubilair. Inmiddels zijn ondernemers erop geattendeerd om de obstakels weg te halen. Het motto van Dag van de witte stok is immers; geef ons de ruimte. Het huidige natuursteen van de geleidelijnen, waartussen witte taststokken kunnen blijven steken, wordt aangepast bij groot onderhoud.

CDA Hoorn heeft daarnaast aandacht gevraagd voor de bestaande schuifelroutes, voor mensen die mogelijk wat minder makkelijk lopen een grotere kans op struikelen hebben. Bij de vijf bestaande schuifelroutes is een inspectie over de toegankelijkheid geweest. Bij verzorgingshuis Avondlicht wordt gekeken of een verlenging van de schuifelroute mogelijk is.

Op het Kerkplein zijn de Portugese keien een fraai aanzicht, maar reden voor velen om het gedeelte van de binnenstad te mijden waar de keien liggen. Het is goed te vernemen dat er wordt gekeken of het comfort verbeterd kan worden. Maar de termijn waarop mag van ons liever gisteren dan vandaag!

Voor het CDA Hoorn is toegankelijkheid en veiligheid van de openbare ruimte een speerpunt. We blijven daarom de vorderingen kritisch volgen.