CDA | Opvangvraagstuk Hoorn

23 september 2025 1 minuten lezen

Opvang­vraag­stuk Hoorn

De gemeente Hoorn onderzoekt locaties waar de opvang van vluchtelingen geregeld kan worden, in het kader van de geldende Spreidingswet. Vorig jaar heeft de gemeenteraad de A7-locatie aangewezen, een keuze waar het CDA Hoorn achter staat. Echter heeft de gemeenteraad van Koggenland dit voorstel verworpen.

In de commissie en raadsvergadering van september ligt het voorstel voor om een tijdelijke opvang te realiseren aan de Johannes Poststraat én onderzoek te doen naar mogelijke andere opties voor opvang. Het CDA Hoorn blijft voorstander van de A7-locatie en beschouwd de discussie in dat licht. Hieronder leest u onze inbreng bij de commissie van 9 september en hoe wij het vervolg zien.

Inbreng - Realisatie tijdelijke noodopvanglocatie aan de Johannes Poststraat 71

Dank voorzitter,

10 oktober 2024, ook toen spraken we in deze zaal over een locatie voor een AZC. Ook toen zat de zaal afgeladen vol met bewoners die zorgen hadden over de locatie en invulling van een AZC.

Tijdens die commissie zijn wij zeer duidelijk geweest, de A7-locatie heeft onze voorkeur. Alle andere locaties zijn minder geschikt. Op de Leekerlanden valt verkeer, veiligheid, zorg en opvang goed te regelen.

Echter werd op 21 oktober de locatie getorpedeerd door de VVD en Gemeentebelangen Koggenland. Kleinere locaties moesten het worden, maar eigenlijk durfde men niet te kiezen. En u zult zien, in de afgelopen jaar is daar helemaal niets van terecht gekomen.

Echter staat de spreidingswet nog steeds overeind, ondanks de chaos in Den Haag. We hebben de verantwoordelijkheid én plicht om opvang te bieden.

De Johannes Poststraat komt nu bovendrijven, want Koggenland neemt geen verantwoordelijkheid. Deze locatie is minder geschikt als de A7-locatie.

We begrijpen de zorgen van onze inwoners, ook gezien het maatschappelijk debat en de sfeer die rondom het asieldossier hangt. De burgemeester is en blijft verantwoordelijk voor de veiligheid en we gaan ervan uit dat hij zorgt voor een veilige omgeving.

Onze wens is dat de burgemeester richting de provincie en vooral richting Den Haag gaat, aanklopt bij de minister van Asiel, en aangeeft dat we bijna een jaar geleden al een goede locatie hadden, bij de A7. Koggenland werkt niet mee en komt zelf ook niet met alternatieven, dus zal de burgemeester moeten verzoeken aan de minister om de locatie A7 aan te wijzen.

In de tussentijd zou de locatie Johannes Poststraat 71 eventueel als overbruggingslocatie gebruikt kunnen worden. Niet voor de maximale periode van 2 jaar, maar het liefst zo kort mogelijk. Haal de asielzoekers uit de anonimiteit en geef hen iets om te doen. Dit zorgt ervoor dat ze iets te doen hebben en niet gaan zwerven door de wijk.

Maar dan blijft als een paal boven water dat wat ons betreft inzet volop moet gaan richting de locatie A7

Inbreng - Locatieonderzoek vluchtelingenopvang

Dank voorzitter,

Zoals we bij het vorige agendapunt al aangaven, gaat onze voorkeur nog steeds uit naar de A7/Leekerlanden-locatie. Met dit onderzoek gaan we locaties onderzoeken die minder wenselijk zijn dan bij de McDonalds.

Wij vragen aan de burgemeester of het zin heeft om hier veel tijd, moeite en geld in te steken. Waarom gaan we niet richting de minister van Asiel, waarin we aangeven dat we zeer uitgebreid onderzoek hebben gedaan, en dat we maar tot één conclusie kunnen komen. Dat slechts de A7-locatie geschikt is.

Ook is altijd gesteld dat een grotere, centrale locatie beter is, dan meerdere, kleine locaties. Is het COA hier nu vanaf gestapt? Ook zaken zoals ondersteuning en beveiliging valt zo makkelijker te regelen.

Verder zouden we de burgemeester nog willen meegeven, dat we met dit onderzoek alle bijzondere doelgroepen op één hoop gooien. Misschien is dat niet de meest verstandige weg. De ene locatie kan beter zijn voor de ene doelgroep dan een andere locatie.

Dat zijn onze wensen en bedenkingen bij het onderzoek.

Wat betreft de locatie Koopvaarder voor de opvang Oekraïners, wat ons betreft is dat een prima locatie om voorlopig te handhaven als opvang. Echter zien wij niet de noodzaak tot een strategische aankoop van deze locatie. Dit wordt in het voorstel ook verder niet onderbouwt. Waarom is dit strategisch?

Verder is het uitgangspunt dat opvang voor bijzondere doelgroepen niet ten koste mag gaan van woningbouwlocaties. Dit onderschrijven wij volledig. Maar voor de locatie Koopvaarder hebben wij al een besluit genomen voor woningbouw. Waarom is deze locatie dan toch in beeld? En hebben wij door dat besluit niet de prijs opgedreven, terwijl de gemeente het nu blijkbaar wil kopen?

Concluderend voorzitter, wij blijven erbij dat de locaties voor huisvesting een slechtere optie zijn dan de A7-locatie. Dus nogmaals de oproep om u daar hard voor te maken. Vermoedelijk heeft dat veel meer zin, dan veel tijd stoppen in een onderzoek wat ongetwijfeld veel weerstand zal opleveren.

Dank u.

Hoe nu verder?

De gemeenteraad zal op 30 september stemmen over het afgeven van wensen en bedenkingen. Het College van Burgemeester en Wethouder zal in de week daarna definitief besluiten over de locatie Johannes Poststraat en het locatieonderzoek. Het College is in dit geval bevoegd om dit besluit te nemen, het definitieve besluit is dus aan het College en niet de gemeenteraad.

Tijdens de gemeenteraad van 30 september zal het CDA Hoorn een motie indienen, die zal vragen aan het College om de minister voor Asiel te verzoeken de A7-locatie aan te wijzen als opvanglocatie. Gebleken is dat de VVD Koggenland en Gemeentebelangen Koggenland nog steeds niet willen meewerken aan de A7-locatie. Het heeft dus toegevoegde waarde om het gesprek aan te gaan.

Daarom willen we de minister vragen om de locatie aan te wijzen. De locatie is de meest geschikte locatie voor opvang onder de spreidingswet. Hier kan opvang op een goede manier vormgegeven worden zonder te grote druk op de omgeving. Andere locaties kunnen slechts voor een korte periode fungeren als overbruggingslocaties.

Lees
ver­der