21 mei 2015

Schuldhulpverlening in Almelo

CDA Almelo vindt de recente berichtgeving omtrent schuldhulpverlening zorgwekkend. Schulden veroorzaken stress en een “vernauwde blik” op andere problemen. En zo lang de geldproblemen aanhouden, blijkt het vrijwel onmogelijk om grondig te werken aan een moeilijke gezinssituatie, een verslaving, werkloosheid of psychische problemen.

Recent meldde de NOS1 dat gemeenten te weinig zouden doen voor mensen met schulden. Uit het bericht blijkt dat 1 op de 6 huishoudens in Nederland financiële problemen heeft. Het nieuwsbericht is gebaseerd op het onderzoeksrapport "Onoplosbare schuldsituaties2" van de Hogeschool Utrecht.

Voor veel mensen zijn de geldzorgen zo groot dat ze er niet zelf uit kunnen komen. Deze mensen zouden tevergeefs aankloppen bij hun gemeente, en gemeenten zouden volgens het onderzoek alleen mensen toelaten in de schuldsanering als zij aan strenge criteria voldoen. Ook zouden vrijwel alle gemeenten “algemene uitsluitingsgronden” toepassen in plaats van dat er naar de individuele omstandigheden wordt gekeken. Onder andere mensen die in een echtscheiding zitten, een huurschuld hebben, een eigen woning bezitten of hun administratie niet op orde hebben, zouden daardoor buiten de boot vallen.

Uit het rapport blijkt dat ook hulpverleners bij onder meer jeugdzorg, verslavingszorg, de GGZ en reclassering klagen dat hun cliënten nauwelijks toegang krijgen tot gemeentelijke schuldhulpverlening. Men stelt dat het moeilijk is om iemand te helpen als de financiële problemen niet eerst serieus worden aangepakt.

Het CDA wil weten hoe de situatie in Almelo is en heeft daarom de volgende vragen aan het college:

- Hoe heeft de gemeente Almelo de toegang tot de schuldhulpverlening georganiseerd?
- Acht u de gemeentelijke beleidsregels voor toelating tot de schuldhulpverlening uit januari 2012 nog voldoende actueel? Sluiten de regels nog voldoende aan bij de ambities omtrent schuldhulpverlening in het Almelose beleidsplan “Samen mee(r) doen” uit juni 2014 en de sociale Agenda 2020?
- Hoe lang is in de huidige praktijk de gemiddelde wachttijd bij de intake bij de gemeentelijke schuldhulpverlening, en hoe verhoudt die wachttijd zich tot omliggende gemeenten?
- Bent u op de hoogte of de in het NOS-nieuwsbericht en het onderliggende onderzoeksrapport geschetste situaties zich ook in Almelo voordoen?
- Past de gemeente Almelo ook algemene uitsluitingsgronden toe, en zo ja waarom?
- Welke rol ziet het college voor inwoners en andere (maatschappelijke) organisaties ten aanzien van begeleiding en ondersteuning van mensen om schulden te voorkomen of - na schuldsanering - op het goede spoor te blijven? (zoals Schuldhulpmaatje en het Thuisadministratie team).