17 maart 2018

CDA Dalfsen doet beroep op vertrekkend burgemeester Noten

Het CDA Dalfsen wil dat burgemeester Noten, zolang hij nog burgemeester van Dalfsen is, zich maximaal inzet om van Dalfsen een luisterende gemeente te maken. De burgemeester maakte onlangs bekend dat hij stopt als burgemeester van Dalfsen, maar dat hij niet direct vertrekt. In een brief, die zij vandaag persoonlijk overhandigt, stelt CDA lijsttrekker Betsy Ramerman: ‘Het CDA vindt dat de gemeente, de overheid, er is voor inwoners en bedrijven. Wij gaan voor een politiek en een gemeente die dichter bij haar inwoners staat. Het CDA wil dat de kernen van de gemeente Dalfsen (blijven) bruisen. Daarvoor is een luisterende gemeente nodig’.

Op de vraag wat dat betekent antwoordt Betsy: ‘De gemeente moet zijn waar vragen gesteld worden, online via de nieuwe gemeentelijke website is prima, maar vertegenwoordigers van de gemeente moeten ook buiten het gemeentehuis aan het werk. En daar luisteren naar inwoners en bedrijven, naar hun wensen en problemen. Oplossingen komen dan uit de kernen zelf’.

Burgemeester Han Noten reageert enthousiast op het verzoek en zegt in een reactie: ‘Ik ben nog niet weg, hoor. Ik werk tot dat er een nieuwe burgemeester is’. En serieus kijkend als hij zegt: ‘Ik twijfel of de gemeente niet toegankelijk is, maar misschien zijn de kulturhusen beter geschikt dan het gemeentehuis om elkaar te ontmoeten. En ja, het handboek voor burgerparticipatie moet inderdaad gemoderniseerd worden. De uitdaging is om inwoners te spreken die we nu niet horen. Daar wil ik me de komende maanden voor gaan inzetten’.

In het verkiezingsprogramma is de oproep van het CDA Dalfsen verder uitgewerkt: ‘het CDA staat voor een overheid die zo dicht mogelijk bij de samenleving staat en de samenleving zo veel mogelijk ruimte geeft. CDA Dalfsen wil dat lokale initiatieven over een eigen budget kunnen beschikken, op basis van een vooraf opgesteld plan. Ook is de wens een bereikbaar gemeenteloket in te richten, dat ook buiten kantoortijden open is en waar veel zaken digitaal geregeld kunnen worden. Het CDA weet echter ook dat veel mensen persoonlijk en telefonisch contact met de gemeente waarderen. Dat moet ook de komende jaren mogelijk blijven. Voor ondernemers wenst het CDA één aanspreekpunt waar zij met al hun vragen terecht kunnen.

Klik hier voor de brief