13 november 2018

Klaar voor de toekomst

Donderdagavond heeft de gemeenteraad de programmabegroting 2019 - 2022 vastgesteld. Wij hebben als CDA-fractie uiteindelijk ingestemd, maar wel met een veel lagere toename van de OZB-belasting (eenmalig vijf procent) dan oorspronkelijk was voorgesteld (vijftien procent in drie jaar). Het is ons de afgelopen weken vaak gevraagd: waarom deze OZB-verhoging?

Dalfsen staat er in allerlei lijstjes goed op, de lasten voor de inwoner zijn relatief laag (zeker in vergelijking tot andere Overijsselse gemeenten) en onze gemeente is een geliefde plek voor (nieuwe) bewoners, ondernemers en toeristen.

Tegelijkertijd is er veel onzekerheid over het sociaal domein (de zorg), de woningmarkt, de economie (werk en inkomen) en het klimaat. Ook de verkeersveiligheid, het onderwijs en de overgang naar duurzame energie zullen de komende jaren veel aandacht vragen in Dalfsen. We zijn blij met duidelijke toezeggingen van het college over grootschalige energie-opwekking en sociale huur(woningen)!

Op al deze terreinen moeten we nog grote stappen zetten om écht klaar te zijn voor de toekomst. Het college heeft ons (uiteindelijk) voldoende overtuigd om voor 2019 extra geld voor vrij te maken, maar volgend voorjaar zal er een nieuw vooruitzicht moeten liggen. Voor 2019 is het beeld helder genoeg, daarom hebben we een beperkte belastingverhoging gesteund. Zo kan de gemeente investeren in het toekomstbestendig maken van onze dorpen en het mooie buitengebied. Omdat we het mooie Dalfsen van nu door willen geven: voor onze kinderen!

Onze algemene beschouwingen lees je hier terug.