23 mei 2020

Raadsvragen COVID-19: zwemlessen en terrassen

Door COVID-19 hebben we te maken met diverse beperkende maatregelen, daar kunnen we als CDA-fractie alleen maar achter staan. Toch is het fijn dat steeds meer locaties de deuren weer mogen openen - zij het met beperkende maatregelen - zodat we elkaar weer op gepaste afstand kunnen ontmoeten.

Als CDA-fractie vinden we bewegen en ontmoeten erg belangrijk: dat geeft energie en verbondenheid! Het blijkt dat het juist voor de jeugd/jongeren belangrijk is om weer een plek te hebben waar ze kunnen ontmoeten, juist zij blijken hier het meest behoefte aan te hebben.

Het is dan ook goed om te lezen dat onder andere de zwembaden, scholen en bibliotheken weer open zijn en dat andere voorzieningen binnenkort openen. Met betrekking tot het open gaan van de zwembaden hebben wij toch wel enkele vragen: wat ons verbaasde is de keuze om geen zwemlessen te gaan geven. Juist nu veel mensen thuis blijven deze zomer is er ruimte om extra zwemles te nemen en een paar keer per week les te krijgen. Voor de raadsvergadering van aanstaande maandag hebben we daarom de volgende vragen:

• Wat zijn de overweging geweest om dit niet te doen?
  • Stel dat we het nog wel willen, tegen welke belemmeringen lopen we dan op?

De horeca en terrassen mogen per 1 juni weer open, rekening houdend met de 1,5 meter-afstand als je niet tot hetzelfde huidhouden behoort. We horen in onze achterban dat de horeca graag gebruik wil maken van meer vierkante meters, ook op gronden van de gemeente. Maandag stellen we daarom de volgende vragen aan het college:

• Is deze behoefte bekend bij het college?
  • Zo ja: welke acties worden ondernomen om dit mogelijk te maken?
  • Is dit alles realiseerbaar voor 1 juni?