13 juli 2021

Zomergroet 2021: Op de toekomst

Vertrouwen in elkaar en in de toekomst. Dat blijft voor ons belangrijk als we kijken naar de uitdagende tijden waarin we leven en de rol die de gemeente Dalfsen daarbij kan spelen. Het afgelopen anderhalf jaar hebben we als inwoners van Dalfsen allemaal onze (grote of kleine) tegenslagen gekend, als CDA-fractie kunnen we niet anders dan trots zijn op de veerkracht die we overal hebben gezien! Nu de eerste lichtstralen weer doorbreken willen we elkaar weer écht ontmoeten en onverhinderd werken aan de toekomst van Dalfsen.

Dat geldt zeker voor de agrarische sector, waar een einde moet komen aan de jarenlange onrust. Keuzes voor de lange termijn zijn nodig om duidelijkheid te geven aan de bedrijven en families op ons platteland. Als CDA-fractie blijven we ons van harte inzetten voor een toekomstbestendig, duurzaam platteland op basis van een eerlijk verdienmodel. Dat zal ook onze inzet zijn bij de Omgevingsvisie die we na de zomer bespreken in de gemeenteraad. Andere belangrijke onderwerpen in deze visie zijn onder andere woningbouw in alle kernen en voldoende ruimte voor lokale bedrijven. Plannen voor het gezamenlijk bouwen van starterswoningen in onder andere Lemelerveld, Nieuwleusen en Oudleusen juichen we daarom van harte toe, net als geplande woningbouw in Hoonhorst en Dalfsen.

Voor onze planeet en toekomstige energievoorziening is grootschalige opwekking van duurzame energie nodig. We zijn in Dalfsen al goed op weg als we kijken naar de windmolens en zon op dak, maar we moeten onszelf niet voorbijlopen en blindstaren op ambities. We hebben randvoorwaarden uitgesproken voor nieuwe projecten, zoals betrokkenheid en duidelijkheid voor onze inwoners. Daarnaast blijven we bij plannen voor duurzame energie scherp op het gebruik van kostbare landbouwgrond (van met name zonneparken) en de balans tussen opbrengsten en hinder voor de omgeving.

Bij de algemene beschouwingen zijn we ook scherp geweest op de gemeentelijke portemonnee: durf op het gemeentehuis – ondanks de onvoorspelbare bijdrage van de Rijksoverheid – gepaste risico’s te nemen, om zo te voorkomen dat met de pet bij de inwoners rond moet worden gegaan in de vorm van een belastingverhoging. Als CDA-fractie willen we blijven inzetten op passende ondersteuning van onze inwoners zodat iedereen volwaardig mee kan doen. Zo hebben we met een eigen tegenvoorstel het afschaffen van de gemeentelijke logopedie weten te voorkomen, omdat we ervan overtuigd zijn dat preventie loont: zeker voor onze kinderen. Ook willen we voorzieningen zoals de scholen, de kulthurhuzen, sportparken en de zwembaden (waar nodig) klaar maken voor de toekomst. Alleen zo blijft Dalfsen ook de toekomst een aantrekkelijke plek om te wonen, werken en bezoeken. We wensen jullie een fijne zomer toe.

Foto: CDA-fractie Dalfsen (eigen foto). V.l.n.r.: Bert Ruitenberg, Roel Kouwen, Betsy Ramerman, Janine Schiphorst-Kijk in de Vegte en Wim Massier