19 juli 2022

Zomergroet 2022: Verschil maken

Voor velen van ons is het afgelopen halfjaar onrustig verlopen. Het jaar begon met de coronalockdown, gevolgd door de verwoestende oorlog in Oekraïne die tot de dag van vandaag aanhoudt. De landelijke stikstofplannen zorgen voor onrust en polarisatie. Ontwikkelingen die ons als inwoners van de gemeente Dalfsen raken. Als CDA-fractie zetten we ons in om als lokale partij een verschil te maken. In deze zomergroet delen we enkele punten die – voor de korte en langere termijn – onze aandacht hebben.

Sterk platteland
Al voor de gemeenteraadsverkiezingen heeft de gemeenteraad ons voorstel om een plattelandsvisie op te stellen aangenomen. Hierin spreken we onder meer uit het noodzakelijk is om een samenhangende visie te ontwikkelen op de toekomst van ons platteland. Met een heldere, door inwoners gedragen visie staat de gemeente sterker in gesprekken in de regio en in de provincie. Kortom, als CDA willen we dat de gemeente Dalfsen zich maximaal inzet om de (toekomstige) stikstofplannen lokaal zo rechtvaardig mogelijk uit te laten pakken.

Gevolgen oorlog
De oorlog in Oekraïne is ook in Dalfsen voelbaar. Het is in de eerste plaats hartverwarmend om te zien hoe inwoners zich belangeloos inzetten: als het nu gaat om het inleveren van spullen, huisvesting, sport of dagbesteding. Als CDA-fractie hebben we de gemeente hierbij gevraagd ook naar de langere termijn te kijken, zeker als het gaat om huisvesting, onderwijs en werk. Ook als het gaat om de prijzen van onder andere energie en boodschappen merken we de gevolgen van de oorlog. We hebben opgeroepen om als gemeente oog te houden voor de kosten van levensonderhoud en op tijd over te gaan tot actie als het niet meer lukt de eindjes aan elkaar te knopen. Zo kan de gemeente Dalfsen voor inwoners het verschil maken!

Altijd in de buurt
De gemeenteraadsverkiezingen van maart pakten voor ons als CDA goed uit: we wonnen als enige partij in Dalfsen een zetel en daarmee bestaat onze fractie in de gemeenteraad nu uit zes personen (zie foto). Voor het nieuwe college hebben we als CDA Jan Uitslag en Betsy Ramerman voorgedragen: ook zij zijn inmiddels van start. Er is daarmee altijd een CDA’er in de buurt!
We laten ons graag informeren en inspireren: dat kan één op één of als groep, op locatie of in het gemeentehuis. Voor grote en/of kleinere vragen zijn wij natuurlijk altijd te bereiken: in het dorp of bijvoorbeeld na het maken van een afspraak via [email protected].
We wensen jullie een fijne zomer en graag tot ziens!

Foto: CDA-fractie Dalfsen (v.l.n.r.). Miriam Veldkamp-Bot, Wim Prinsse, Bert Ruitenberg, Anouk Zwakenberg, Luc Diepman en Roel Kouwen