18 juli 2023

Zomergroet 2023: Koers houden

We volgen de ontwikkelingen in de landelijke politiek met gefronste wenkbrauwen. De manier van doen is (gelukkig) niet te vergelijken met de politiek in Dalfsen. Wel zijn we als CDA Dalfsen ongerust over de gevolgen die de val van het kabinet kan hebben voor onze inwoners. Wat te denken van de toekomst van de landbouwsector? Het stimuleren van (betaalbare) woningen? De ontwikkelingen rondom asiel en de Spreidingswet? Het uitstel van investeringen in bereikbaarheid (zoals de N35)? De onzekerheid die heerst rondom de economie en financiële toekomst van vele huishoudens?

Bouwen aan onze toekomst
In politiek Dalfsen zitten we echter niet bij de pakken neer en doen we alles wat binnen onze mogelijkheden ligt. Zo ook het afgelopen half jaar. Er is – op initiatief van de CDA-fractie – gestart met de plattelandsvisie: we bespreken de eerste stappen na de zomer zodat we hopelijk volgend jaar een stip op de horizon kunnen zetten voor ons buitengebied als het gaat om onder andere (boeren)bedrijven, wonen en landschap. Als het gaat om woningbouw zien we dat er ook dit jaar op veel plekken wordt gebouwd. De nieuwbouw gaat voorspoedig (ook in vergelijking tot de regio), maar we blijven ons inzetten voor snellere realisatie van meer betaalbare woningen die passen bij de wensen van onze inwoners (zoals hofjeswoningen).
Dit voorjaar was de Klimaatwinkelstraat in Dalfsen volop in het nieuws. Het plan houdt de gemoederen flink bezig en dat is gelet op de gevolgen voor alle betrokkenen in het centrum van Dalfsen goed te begrijpen. Als CDA zijn we kritisch op de gang van zaken, maar hebben we vertrouwen in de realisatie die na de zomer start. We houden daarbij het eindbeeld voor ogen dat voor iedereen moet leiden tot een toekomstbestendig centrum.

Voor onze inwoners
In Nieuwleusen is gestart met het maken van een visie voor de Burgemeester Backxlaan. Een lang gekoesterde wens van het CDA en vele inwoners, zo bleek nogmaals tijdens de drukbezochte bijeenkomst over dit onderwerp in de Spil. Geweldig om te zien hoeveel betrokkenheid er is bij de toekomst van het dorp als het gaat om belangrijke onderwerpen als wonen, voorzieningen en de verkeersveiligheid.
We gaan door in Dalfsen, voor onze inwoners. We houden koers aan de hand van onze christendemocratische waarden en het coalitieakkoord – wat er landelijk ook speelt. Meedenken? Mail naar [email protected].

Voor nu wensen we jullie een fijne, rustige zomer en graag tot ziens!

Foto: CDA-fractie Dalfsen (v.l.n.r.). Luc Diepman, Bert Ruitenberg, Wim Prinsse, Roel Kouwen, Miriam Veldkamp-Bot, Anouk Zwakenberg en commissielid Marnix Valk. Commissielid Francien Bekius ontbreekt op de foto.