Wim Prinsse

Oudleusen

Dagelijks leven
Wim is bouwtechnisch adviseur “oudbouw” bij een bureau in Zwolle en heeft daarnaast samen met zijn partner een klein bedrijfje in houten tuinmeubilair.

Wim is medevoorzitter van Stichting “Ontmoetingscentrum de Wiekelaar” in Oudleusen, betrokken bij Duurzaam Oudleusen en lid van het beamerteam van de kerk in Oudleusen.

Daarom CDA
In een kerkdienst hoorde Wim een keer een gedicht met als titel “Wie alleen loopt raakt de weg kwijt”. Dit gezegde is op veel zaken van toepassing, maar ook waarom Wim (onder andere) een CDA’er is. Je kunt alleen de beste koers houden door: samen op te trekken, niemand buiten de boot te laten vallen en kennis nemen van andere/afwijkende meningen. Wim is ervan overtuigd dat dit samen optrekken juist een typisch CDA-kenmerk is: “Samen leven in onze samenleving”.

Hart voor...
Het dorpsleven in combinatie met het platteland. Wims motto is dan ook “Geven om het dorpsleven”. Het dorpsleven - waarin onder andere kroeg, kulturhus, kerk en winkel centraal staan - kan alleen in stand worden gehouden als het dorp voldoende ruimte krijgt om uit te breiden om de eigen jeugd te huisvesten.

Daarnaast moet het platteland rondom het dorp doorontwikkeld worden in de toekomst. Hierbij moet ruimte voor agrarische activiteiten blijven bestaan, maar kunnen bijvoorbeeld vrijkomende boerderijen voor bewoning opgedeeld worden. Op deze manier kan er volgens Wim een vitaal platteland blijven bestaan dat het dorpsleven ten goede komt!

Favoriete kernwaarde
Solidariteit is belangrijk en spreekt Wim heel erg aan maar “Gespreide verantwoordelijk” is eigenlijk Wims grote favoriet. Wim geeft aan dat zoals het op de website van het CDA wordt omschreven deze kernwaarde eigenlijk niet beter kan worden uitgelegd:

“De overheid geeft al die mensen en organisaties het vertrouwen om te doen waar ze goed in zijn. En de burger geeft de overheid het vertrouwen om te doen wat zij moet doen. Vertrouwen is dus belangrijk. Niet alles hoeft volgens regels en wetten te gebeuren. Mensen en bedrijven weten vaak zelf heel goed hoe dingen geregeld moeten worden.”

Kortom, Wim vindt vertrouwen in elkaar en koesteren dat wij in een democratie mogen wonen essentieel. Hierbij moet worden voorkomen dat aan de stoelpoten van onze democratie wordt gezaagd. Wel vind hij dat ervoor gezorgd moet worden dat regelgeving en betutteling niet de overhand krijgen.

Vrije tijd
In zijn vrije tijd houdt Wim nog schapen, pony’s en ander klein vee. Ook verzamelt hij oude plaatjesalbums en boeken over boerderijen, kerken en kastelen. Samen met zijn partner (en soms met vrienden en kennissen) wandelt hij veel en doet hij aan lange afstandswandelingen.

Mooiste plek in Dalfsen
Wim wandelt en fietst graag langs de Stokte, het Hongerveld en de Ottemenisten. Vanzelfsprekend zijn tochten langs de diverse landgoederen en oude boerderijen in de gemeente ook bij Wim in trek, maar ook de diverse aanwezige “weilandvlaktes” in de gemeente worden door Wim vaak doorsneden. Dit haalt de herinneringen bij hem weer naar boven van zijn eigen geboortegrond.