06 oktober 2023

CDA Deventer zet gezondheidsnormen voorop bij toekomstige windenergie

CDA Deventer ervaart een worsteling met de vraag hoe we als Deventer invulling gaan geven aan het opwekken van windenergie, zoals de gemeente dat de vorige periode in ons bod voor de Regionale Energiestrategie (RES) heeft beloofd. Want hoewel we als CDA liever op méér energiebronnen hadden ingezet, dwingt de RES ons tot alleen grootschalige opwek van wind en zon. Op verzoek van CDA Deventer is in het landelijke verkiezingsprogramma opgenomen om in de RES ook ruimte te creëren voor andere energiebronnen. Maar op dit moment moeten we het doen met de huidige regeling. En we moeten ook reëel zijn: om de reductiedoelstellingen te halen van 55% reductie van CO2 uitstoot in 2030 ontkomen we niet aan grootschalige opwek van windenergie. Ook in Deventer.

Gezondheidsnormen voorop

CDA Deventer heeft begrip voor de grote zorgen om de gezondheidsrisico’s die door vele inwoners van de gemeente worden ingebracht. Wij vinden het belangrijk dat het op te stellen toetsingskader, een lijst met criteria, zodanig wordt ingericht dat deze risico’s tot een minimum worden beperkt. We zijn daarom mede-indiener van het amendement dat nieuwe windinitiatieven worden getoetst aan de komende milieunormen en gezondheidsonderzoeksrapporten met daarin de landelijke richtlijnen en dat die worden opgenomen in het toetsingskader. Dit amendement is aangenomen.

Inwoners hadden terecht andere verwachtingen

We begrijpen de onvrede bij bewoners die daadwerkelijk andere verwachtingen mochten hebben over de participatie. Dit moet bij het opstellen van het toetsingskader en vervolgens de zoektocht naar geschikte locaties binnen het aangewezen zoekgebied de komende tijd veel steviger worden ingericht.

Ontevreden is CDA Deventer over het feit dat enkele jaren gelden een windverkenning is uitgevoerd met heel Deventer als zoekgebied, terwijl nu (zonder dat er iets is gebeurd in de tussenliggende periode) de strook langs de A1 als zoekgebied wordt aangewezen.

CDA Deventer is géén voorstander van het uitbreiden van het zoekgebied aan de noordzijde richting de Holterweg. Inwoners van dat gebied hebben geen gelegenheid gehad om op dit last-minute amendement te reageren. We kunnen niet zomaar over hun rug heen beslissen.

De top-down benadering vanuit de BBB-coalitie in Overijssel

CDA Deventer is onaangenaam verrast dat we nu voor een onmogelijke keuze staan vanwege de druk van de provincie om nu al dit zoekgebied aan te wijzen. Anders neemt de provincie de regie over. De Overijsselse coalitie onder leiding van BBB heeft daarnaast een clustermotie aangenomen en heeft zonder participatie het A1 gebied aangewezen als windmolenlocatie. CDA Overijssel was pertinent tegen deze provinciale top-down benadering, maar tevergeefs. Nu zijn de mogelijkheden om samen met inwoners te zoeken naar mogelijke locaties in Deventer fors ingeperkt.

Regie houden

Wat te doen? De kont tegen de krib en geen zoekgebied aanwijzen biedt ons op korte termijn alleen nog maar meer onzekerheid. We raken dan met zekerheid de regie op het proces kwijt. Of toch maar akkoord gaan en nog enigszins het gevoel hebben dat we als gemeente regie houden op de vraag waar en onder welke voorwaarden de windturbines in onze gemeente geplaatst worden. We kiezen nu voor deze tweede optie, hoe lastig ook. Dus kiezen we voor de minst slechte optie en wijzen de strook langs de A1 als zoekgebied aan.

Goede participatie over het hele zoekgebied

Er ligt wat ons betreft vervolgens wel een zware last op de schouders van dit college om een zorgvuldig participatieproces vorm te geven waarin alle opties in dit gebied ook daadwerkelijk serieuze opties zijn. Het gaat dus niet meer alleen om de eerdere zoekgebieden 3 en 13.

Dat moet leiden tot een stevig toetsingskader. Het is essentieel voor CDA Deventer dat er veel aandacht uitgaat naar gezondheid (geluid, trillingen en slagschaduw), maar ook lokaal eigenaarschap en financiële participatie.

Concluderend: regie willen houden betekent in de huidige situatie dat we nu niet anders kunnen dan instemmen met het voorstel van het college. Het biedt ons de kans om een zeer stevig toetsingskader op te stellen waarin de nieuwe landelijke gezondheidsnormen worden opgenomen.