05 februari 2019

Tuinen Park Zandweerd

In 1992 werd de ijsbaan van De Scheg in gebruik genomen. Sindsdien ligt het terrein van de oude ijsbaan braak. Meer dan 10 jaar geleden waren er grootse plannen voor woningbouw op en om dat terrein. Gedacht werd aan een beeldbepalende  landmark. Twee hoge torens, Ard en Keesie. Dat plan mislukte door gedoe over de jurering. Later kwam BAM met een nieuw plan, minder ambitieus maar een prima plan. Door de economische crisis kwam het niet van de grond. Tijdens de crisis was er geen belangstelling. Eigenlijk heel erg jammer want we hadden die woningen nu goed kunnen gebruiken. En de gemeente moest een paar miljoen afschrijven.

Nu ligt er weer een uitgewerkt plan. Minder woningen maar nog steeds een goed plan. Het probleem is echter dat het plan er van uit gaat dat er nog eens 1,3 miljoen euro bij moet. Er dat willen we niet. Daarom hadden we samen met Gemeentebelang en de VVD een amendement om het verlies maximaal op nul uit te laten komen. Na een behoorlijke discussie in de raad heeft de wethouder toegezegd dat dat ook zijn streven is en dat hij er alles aan zal doen dit doel ook te bereiken. Het voorstel voor de Tuinen van Zandweerd is nu aangenomen en hopelijk kan de spade snel de grond is want we hebben in Deventer in de komende jaren veel extra woningen nodig.