01 mei 2019

We bouwen De Viking af.

Op woensdagavond 24 april stemde de raad met 23 stemmen voor en 11 tegen in met een extra financiële injectie van vier miljoen euro om De Viking af te bouwen. Het CDA behoort tot de voorstemmers. Gemeentebelang durfde geen keus te maken, vier stemmen voor en drie tegen. Vlees noch vis! Is Gemeentebelang nog de activistische protestpartij van weleer of is het een brave bestuurderspartij geworden met een aantal fractieleden die zich daar nog niet bij neer kunnen leggen?

Waarom stemden wij in met het voorstel van het college. Het eerlijke antwoord is dat we niet anders kunnen. Stoppen kost zeker vijftien miljoen euro en dat geld moet de gemeente dan in één keer afschrijven. En dat geld is er niet. Dat zou betekenen dat de gemeente gedurende een lange periode geen investeringen meer kan doen. Dan gaat de boel op slot en kunnen we niks meer.

We hebben vertrouwen in de aanpak van het college en in het bijzonder in die van onze wethouder Frits Rorink. Hij kreeg van veel kanten de complimenten voor zijn aanpak en openhartigheid.

Zijn nu alle risico’s gedekt? Ook hier is het eerlijke antwoord nee. Er loopt een bezwaarprocedure van enkele omwonenden. Dat gaat over de vergunning voor hoogte van het pand. De gemeente ziet die procedure met vertrouwen tegemoet, maar zonder risico’s is het niet. Ook blijven de toekomstige exploitatiekosten een punt van zorg. Hierover neemt de raad binnen afzienbare tijd een besluit.

Met de wijsheid van vandaag durf ik rustig te stellen dat we er nooit aan hadden moeten beginnen, maar nu is doorgaan de beste beslissing. We maken het niet mooier dan het is.

Henk Groothuis