22 februari 2022

CDA Hengelo overlegt met staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) over onze bezwaren tegen de Noordtak

Het besluit van de Tweede Kamer om een haalbaarheidsonderzoek te starten naar de eventuele aanleg van de Noordtak van de Betuwelijn heeft tot veel commotie geleid onder de inwoners van Hengelo. Reden voor CDA Hengelo om met verantwoordelijk staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) in gesprek te gaan.

Vivianne Heijnen is door Ron Wesseling van CDA Hengelo ontvangen bij het station in Hengelo. “Een bewuste locatie” aldus Ron Wesseling. “Station Hengelo is immers het station waar vanaf komende zomer de nachttrein naar Praag en nu al enorme aantallen goederentreinen zonder te stoppen doorheen denderen”. Na de ontmoeting bij het station is CDA Hengelo samen met vertegenwoordigers van het CDA uit Enschede, Haaksbergen en Oldenzaal bij Oyfo met de staatssecretaris in gesprek gegaan.

De rode draad in het gesprek met Vivianne Heijnen was de dreiging van de aanleg van de Noordtak van de Betuwelijn. Deze spoorverbinding zou door de Achterhoek langs de N18 door Twekkelo en het Lonnekermeer moeten gaan lopen en tussen Hengelo en Oldenzaal weer op het bestaande spoor moeten aansluiten. Geen goed idee volgens CDA Hengelo. Een spoorlijn door Twekkelo en het Lonnekermeer zal de natuur en de leefomgeving enorm aantasten. CDA Hengelo vindt dit onacceptabel. Ron Wesseling: “Twekkelo mag niet het afvoerputje van Hengelo en Enschede worden door naast de aanleg van een zonnepark ook nog een spoorlijn voor de kiezen te krijgen. Tegelijkertijd moeten we er ook voor waken dat het bestaande spoor nog zwaarder belast wordt. Het bestaande spoor loopt in Hengelo letterlijk langs voor- en achtertuinen. Aanwonenden en omwonenden van het spoor hebben nu al veel overlast. Hier is de grens inmiddels al lang overschreden. Zeker omdat hier ook niets tegenover staat. Alleen overlast verder niets. Geen banen, niets”.

De reden voor de aanleg van de Noordtak is dat de haven van Rotterdam een vlotte afvoer van containers nodig heeft die met grote schepen naar Rotterdam worden gebracht. Deze containers hebben bestemmingen in heel Europa. De haven van Rotterdam zet in op vervoer per spoor. De aanwezige CDA afdelingen zijn unaniem dat het vervoer per spoor niet per definitie de juiste oplossing is. Vervoer per schip is ook een goede oplossing. In plaats van over het spoor kunnen containers ook worden overgeladen in kleinere kustvaarders die de containers naar bijvoorbeeld Hamburg, Gdansk en de Baltische staten kunnen brengen en vanaf die havens kan het transport verder over de weg of over het lokale spoor. Staatssecretaris Vivianne Heijnen heeft begrip voor de situatie. Géén nieuwe Noordtak is wat haar betreft dan ook een reële optie.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.