Het CDA Hengelo vindt het onbegrijpelijk dat de nachttrein van Praag naar Amsterdam geen stopplaats in Nederland meer heeft. In een brief aan het college vraagt de partij of het college hiervan op de hoogte is en welke initiatieven het college bereid is te nemen om station Hengelo als het internationale station van Oost Nederland op de kaart te zetten.

Treinreizen
De trein wordt een steeds belangrijker vervoersmiddel voor internationale reizen. Niet alleen is het reizen met de trein comfortabel, maar ook vanwege de milieuvoordelen van het reizen met de trein kiezen steeds meet reizigers voor de trein. Dit zie je ook in het steeds groter wordende aanbod van bestemmingen per spoor. Vanaf komend voorjaar gaat er ook een trein naar Praag rijden en intussen wordt er ook al gesproken over Warschau en bestemmingen in Scandinavië. Veel van deze verbindingen lopen via Hengelo. Recent is bekend geworden dat de nachttrein vanuit Brussel via onder andere Den Haag en Amsterdam naar Praag tussen Amsterdam en de grens met Duitsland geen stop meer heeft in Nederland.

Onvoorstelbaar
Het CDA Hengelo vindt deze ontwikkeling ongewenst en vraagt het college om een actieve houding om internationale treinverbindingen middels een stop in Hengelo te laten rijden. Ron Wesseling: “Het is onvoorstelbaar dat er internationale treinen door Hengelo denderen zonder dat er passagiers in of uit kunnen stappen. Steeds vaker wordt de trein gekozen als vervoersmiddel voor internationale reizen.  Het kan dan toch niet zo zijn dat er tussen Amsterdam en de grens met Duitsland niet in- of uitgestapt kan worden? Het CDA Hengelo heeft het college gevraagd zich in te zetten om station Hengelo als in- en uitstapplaats in het spoorboekje te krijgen. Wat het CDA betreft staan alle seinen op groen om Hengelo het internationale station van Oost Nederland te laten zijn. Deze situatie is overigens niet alleen het CDA in Hengelo opgevallen. In samenwerking met de CDA Tweede Kamer fractie en Pieter Omtzigt is er ook in politiek Den Haag aandacht gevraagd voor deze situatie”.

Hier vindt u de vragen van Ron Wesseling.

Foto: Pixabay