Het CDA Hengelo wil dat de gemeente actief een plan van aanpak maakt tegen straatintimidatie. Twee derde van de vrouwen en een derde van de jonge mannen krijgt daarmee te maken. Daarom dient zij in de gemeenteraadsvergadering van 9 februari een motie in.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek presenteerde op 2 februari een onderzoek waaruit blijkt dat twee derde van de vrouwen te maken krijgt met straatintimidatie. Ook een derde van de jonge mannen tot 21 jaar krijgt daarmee te maken. En zo zijn er meer groepen te noemen, bijvoorbeeld uit de LHBTIQ+ gemeenschap. Het CDA in Hengelo vindt dat de gemeente een voorbeeld moet stellen en actief beleid moet maken om dit tegen te gaan.

Fractievoorzitter en lijsttrekker Hanneke Steen: “De effecten en omvang van straatintimidatie en seksueel grensoverschrijdend gedrag komt steeds duidelijker aan de oppervlakte. Het lijkt iets kleins: nagefloten worden, voor hoer of homo uitgescholden worden op straat, of achtervolgd worden. Maar het is vaak het begin van iets veel groters. Zowel voor de slachtoffers als de daders. We vinden dat de gemeente het voorbeeld moet geven en hier actief tegen moet strijden”.

De gemeente heeft weinig expliciet geregeld tegen straatintimidatie. Het beleid is dik, maar er staat meer in over honden in dan over intimidatie. Dat zou echt anders moeten. Volgens het CDA moet dit als thema expliciet worden toegevoegd aan het veiligheidsbeleid.

Ook in Hengelo
Steen: “Dat dit ook in Hengelo speelt staat buiten discussie. We ontlopen dat landelijke gemiddelde van tweederde niet. Ik ken geen enkele vrouw in mijn omgeving die dit niet kent. Het gebeurt tijdens het uitgaan, op fiets naar huis uit je werk, winkelen, noem maar op.”

Het is ook een ongrijpbaar probleem. “We weten ook dat we hiermee het probleem niet in een keer oplossen. Het is een kwestie van samenwerken in het hele veiligheidsdomein, opvoeding, voorlichting, aandacht op scholen. Maar we moeten ergens beginnen. En dan is het goed als de gemeente daarvoor het initiatief neemt.

Er zijn steden in Nederland waar dit tot succes heeft geleid, zoals in Rotterdam die daar heel actief mee aan de slag is gegaan.

Klik hier voor het verhaal van Hanneke op 1Twente

Motie unaniem aangenomen
Hanneke heeft op de raadsvergadering van 9 februari deze motie ingediend en deze is unaniem aangenomen.