11 december 2020

CDA stelt vragen over beveiliging computersystemen

Vorige week werd bekend dat gemeente Hof van Twente slachtoffer is geworden van een cyberaanval, welke de computersystemen van de gemeente volledig hebben platgelegd. 40 terabyte aan gegevens zijn in handen terecht gekomen van de hackers en deze informatie is niet meer toegankelijk voor de gemeente zelf. Een grote ramp voor de gemeente Hof van Twente en haar inwoners. In 2019 is de gemeente Lochem al slachtoffer geweest van een hack. Naar aanleiding van deze hack heeft Lochem een rapportage uitgebracht en veel ICT beveiligingsverbeteringen doorgevoerd. Het lijkt er dus op dat gemeenten steeds vaker doelwit zijn van een hack omdat gemeenten over grote hoeveelheden gevoelige data beschikken. Het CDA Oldenzaal maakt zich grote zorgen over deze ontwikkelingen en hebben daarom de volgende vragen aan het College.

1. Hoe is het met de beveiliging van de ICT van de gemeente Oldenzaal gesteld? Zijn er afgelopen jaren pentesten (penetratietesten om kwetsbaarheden te vinden) uitgevoerd door externe partijen?
  2. Zijn er de afgelopen jaren, voor zover de gemeente hiervan op de hoogte is, pogingen gedaan om de ICT systemen van de gemeente Oldenzaal binnen te dringen?
  3. Van welke middelen maakt de gemeente Oldenzaal op dit moment gebruik om zich te beschermen tegen ransomware?
  4. De gemeenteraad wordt op dit moment weinig betrokken op het gebied van digitalisering en beveiliging van onze ICT systemen. Bent u dit met ons eens? Zo ja, hoe denkt u de gemeenteraad beter te betrekken op dit vlak?
  5. Veilig omgaan met data is voor een groot deel ook bewustwording onder onze medewerkers. Veilige wachtwoorden en het niet klikken op phisingmails. Kunt u aangeven hoe dit onder de aandacht wordt gebracht onder de ambtenaren?

Omdat de beantwoording van de vragen mogelijk gevoelige informatie kan bevatten, begrijpen wij dat de beantwoording niet openbaar wordt gebracht. Wij zien uw beantwoording met belangstelling tegemoet.

Namens de fractie van het CDA

Stefan ten Vergert