05 maart 2017

Kabinet Rutte-Asscher: Wetten Broodroof ZZP’ers en Blokkering vaste banen!

Gisteren op 4 maart ben ik met onze CDA-mensen voor de Tweede Kamerverkiezingen van 15 maart 2017 vanaf 13 uur op het Marktplein in Heino geweest. Onze penningmeester vraagt terecht wat in begrijpelijke taal nu verkeerd is met de wetten van het kabinet Rutte-Asscher:

1. de wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA)
  2. en de Wet werk en zekerheid (Wet Wwz)

Tja, en als ik het onze penningmeester al niet meer uit kan leggen…

Wet DBA
De Wet DBA zorgt ervoor, dat grote bedrijven in hoog tempo afscheid nemen van ZZP’ers door een onduidelijke Wet DBA. Het is volgens Staatssecretaris Wiebes inmiddels helemaal duidelijk dat ‘we er met alleen voorlichting en modelovereenkomsten niet komen’. De Wet DBA kan daarom worden samengevat als “Wet broodroof ZZP’ers”!

Wet Wwz
De Wet Wwz was bedoeld om meer vaste banen op de Nederlandse arbeidsmarkt te creëren, maar ondernemers nemen minder snel vast personeel aan, omdat de nieuwe wet het voor ondernemers moeilijker en duurder maakt om vast personeel te ontslaan. De Wwz is een Wet blokkering vaste banen!

“Wet DBA en Wwz als Wetten Broodroof ZZP’ers en Blokkering vaste banen”!

CDA ’s middags enige partij op straat in en voor Heino..
Voor Heinoërs is het CDA gisterenmiddag de enige partij op straat om mee in gesprek te gaan van alle politieke partijen in Nederland. Van GroenLinks tot de VVD en van 50 PLUS tot D66. Uit Facebook en Twitter-berichten blijkt wel, dat de PvdA ook ‘s ochtends in Heino is geweest. Ik ben benieuwd hoe zij deze Wet DBA en Wwz zien, waarvoor zij in het kabinet Rutte-Asscher hun verantwoordelijkheid voor nemen.

Blijft de vraag: Hoe los je de problemen met de Wet DBA en de Wwz op:

1. met Mark Rutte-Lodewijk Asscher;
  2. of met Pieter Omtzigt: “De Wet DBA werkt niet. Het CDA zoekt met ONL oplossingen

Kies maar!