07 december 2021

7 december: nationale vrijwilligersdag!

Vrijwilligerswerk, binnen het gezin waarin ik opgroeide, heel normaal. Je steentje bijdragen en daarbij jezelf op een andere manier ontwikkelen dan bijvoorbeeld binnen je eigen baan mogelijk was.
Bestuurlijke functies vervullen, verantwoordelijkheid dragen, creativiteit ontwikkelen, zomaar een paar aspecten die vrijwilligerswerk met zich meebrengt.

De betrokkenheid en verantwoordelijkheid die vrijwilligers uitstralen, is iets om trots op te zijn en waar we met zorg en verantwoordelijkheid mee om moeten gaan. Als we kijken naar de afgelopen jaren, is het ervoor vrijwilligers niet gemakkelijker op geworden. Bestuursfuncties zijn moeilijk te
vervullen omdat regelgeving, druk en persoonlijke verantwoordelijkheid als te zwaar worden ervaren ten opzichte van het plezier in zo’n functie. Daarnaast wordt er soms verlangd dat zelf voor vervanging moet worden gezorgd als je verhinderd raakt.

We moeten ervoor waken dat we vrijwilligerswerk niet te veel laten lijken op een “baan”. Wat maakt vrijwilligerswerk zo bijzonder. Vrijwilligers zijn erg loyaal aan de organisatie waar zij zich voor inzetten. Voor een bepaalde periode in het jaar, denk bijv. aan de tentfeesten, waar heel veel
vrijwilligers ervoor zorgen dat een ander heerlijk feest kan vieren. Maar velen vervullen iedere week vrijwillige taken. Ik heb de eer om iedere dag met hen samen te werken. Dat is een voorrecht! Ik ervaar dagelijks met hoeveel plezier zij zich inzetten en ik heb enorme waardering voor het werk dat zij verzetten.

Deze corona periode is ook voor vrijwilligers een bijzondere tijd waarin het steeds weer aanpassen is. Ik ben onder de indruk van de creativiteit die naar boven komt om iedere keer maar weer te kijken wat er dan wel mogelijk is. Alles om de omgeving waarin we leven een beetje aangenamer te maken, juist in deze tijd.

Vandaag, 7 december is het de nationale dag van de vrijwilliger, een dag waarin wij hen in het zonnetje zetten. Een dag waarop we de waardering voor al hun werk uitspreken. Vrijwilligers een zegen voor de maatschappij waarin wij leven!

Aaltje Booijink-Jonkman