19 april 2023

Schriftelijke vragen Jeugd en sociaal -emotionele ontwikkeling gemeente Raalte

Aanleiding
We hebben de afgelopen weken een aantal artikelen voorbij zien komen in de Stentor waarbij de jeugd centraal staat:

• 6 april 2023, Stentor/Politiek: Maarten van Ooijen adviseert om niet te snel met kinderen naar de psycholoog te gaan.
  • 16 april 2023, Stentor/Zwolle: De oproep van scholen en gemeenten in Zwolle, Olst-Wijhe, Kampen en Deventer die oproepen jongeren beter voor te bereiden op het leven.

Wij herkennen ons in de artikelen in de Stentor van 6 en 16 april. Want CDA Raalte moedigt ‘het krachtig op laten groeien van jongeren’ aan. Dit sluit aan bij de boodschap
van de artikelen in de Stentor: In het artikel van 6 april benoemt Maarten van Ooijen dat kinderen niet direct geholpen zijn met een psycholoog. Te veel kinderen horen nu “er is iets mis met jou”. Veel belangrijker is het om samen het gesprek aan te gaan en samen dingen te gaan doen. In het artikel in de Stentor van 16 april jl. pleiten gemeenten, welzijnsorganisaties en scholen voor meer aandacht voor het weerbaarder maken van het kind. Ze willen meer werk maken van de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind.

De jeugd heeft vrijheid en veel mogelijkheden maar heeft het ook moeilijk. Onze jeugd heeft moeite om balans te vinden en te houden. Het uit zich in meerdere aspecten: op school, in het weekend in het uitgaansleven, thuis. Dat is jammer want kinderen en jeugd houden ons jong. De jeugd heeft de toekomst en de jeugd is de toekomst. Zij gaan het van ons overnemen op termijn.

Wij realiseren ons dat er in de agenda commissie is afgesproken een bijpraat moment Sociaal Domein te organiseren. Toch willen wij dit moment en de artikelen aangrijpen om enkele vragen aan het college te stellen.

Onze vragen aan het college:

1. Hebben we een beeld van hoe het staat met de weerbaarheid van de jeugd in de gemeente Raalte? Herkent en erkent het college ook de disbalans bij de jeugd en hun problemen in weerbaarheid?
  2. Hoe is Raalte of wil Raalte aanhaken op de initiatieven van de scholen, gemeenten en welzijnsorganisaties van Zwolle, Olst-Wijhe, Kampen en Deventer?
  3. Wat kunnen we op korte en langere termijn doen?
  4. Welke rol kan de raad daarin spelen?

UPDATE 16-05-23

Het college heeft de vragen beantwoord. Lees de beantwoording hier