14 november 2023

Nieuwe inventarisatie beeldbepalende en karakteristieke gevels en panden in Steenwijkerland

Nieuwe inventarisatie van beeldbepalende en karakteristieke panden en gevels in Steenwijkerland nodig

Wilko Aardema • Gisteren, 18:33 • Steenwijkerland

Het trapgeveltjeshuis in Oldemarkt is een rijksmonument, maar er zijn ook andere panden en gevels, die beeldbepalend zijn. Foto: Annemarie Stallinga

Er komt een nieuwe inventarisatie van karakteristieke en beeldbepalende panden en gevels in de gemeente Steenwijkerland.

In juli 2022 werd een motie van de fracties CDA en Veur Elkaar aangenomen om naast de rijks- en gemeentelijke monumenten de karakteristieke en beeldbepalende panden en gevels in Steenwijkerland te inventariseren.

„Steenwijkerland kent een rijke geschiedenis, die zich onder meer kenmerkt in karakteristieke gevels en historische woningen en gebouwen, die in kernen als Steenwijk, Vollenhove, Blokzijl, Kuinre en Oldemarkt en ook in het landelijke gebied voorkomen. Steenwijkerland zou zuinig en trots moeten zijn op panden met een rijke historie, ook als deze niet beschermd zijn als rijks- of gemeentelijk monument. Beeldbepalende panden zijn onderdeel van het totale architectonische karakter van de omgeving en zijn vaak uitingen van cultuurkenmerken uit de bouwperiode. Veel historische steden en dorpen ontlenen hun toeristische aantrekkelijkheid aan de aanwezigheid van originele en gerestaureerde panden. Maar beeldbepalende en historische panden worden nu te gemakkelijk om economische redenen bedreigd door sloop en/of rigoureuze verbouwing”, zei Cazinus Netjes van het CDA.

Van belang

„Via sociale media en overige signalen, zoals afkomstig van historische verenigingen en de Erfgoedvereniging Heemschut, blijkt dat inwoners beeldbepalende panden (en dus ook de gevels) van belang vinden. Het behouden van gevels van beeldbepalende en historische gevels is belangrijk voor de aantrekkelijkheid van een gemeente en dus ook het toerisme. Het behoud van historische gevels bepaalt mede het karakter van de stad of een kern en getuigt van rentmeesterschap, ook voor de volgende generaties. Bovendien houdt het behouden de geschiedenis van Steenwijkerland levend”, zo waren de argumenten van het CDA.

Maar er was tot nu toe geen sprake van een proactief beleid. „Een proactief beleid dient niet alleen gericht te zijn op behoud, maar ook op restauratie en soms ook historiserend herstel”, vervolgde Netjes.

Om een goed overzicht te krijgen van de beeldbepalende panden moet er een nieuwe inventarisatie moeten uitgevoerd. ‘Want voor een deel van de gemeente zijn de panden in beeld en ook in de bestemmingsplannen aangeduid, maar voor een groot deel van de gemeente zijn deze panden niet in beeld. Daarnaast kan het zijn dat panden die bij de laatste inventarisatie niet als beeldbepalend zijn aangemerkt nu wel aangemerkt kunnen worden als beeldbepalend of karakteristiek’, licht het college van burgemeester en wethouders toe.

Geen garantie

‘Het is van belang dat deze inventarisatie aan de hand van criteria en door een onafhankelijke deskundige(n) wordt gedaan. Tegelijkertijd zal er een participatieproces opgestart moeten worden om draagvlak te creëren voor dit proces. Naast tijd is ook budget nodig om een dergelijke opdracht uit te kunnen zetten. Een aanduiding karakteristiek of beeldbepalend is geen garantie dat er geen wijzigingen aan panden of sloop plaats zal vinden’, vervolgt het college.

Het college zal daarom met een voorstel komen waarbij ook het benodigde budget wordt gevraagd.