29 april 2024

Artikel 40 vragen over tijdelijke wegen en verlichting in Rutershoek in Den Ham

Onvoldoende aanpak tijdelijke wegen en verlichting in Rutershoek in Den Ham

Namens het CDA Twenterand maken wij ons ernstige zorgen over de huidige situatie rondom de tijdelijke wegen en verlichting in Rutershoek. Medio 2021 begon de bouw van de straat Rutershoek, waarbij tijdelijke wegen werden aangelegd vanwege de bouwactiviteiten. Hoewel dit aanvankelijk als normaal werd beschouwd, ervaren de buurtbewoners nu ernstige problemen met de tijdelijke wegen, vooral het laatste stuk van de Rutershoek dat buitengewoon lang op zich laat wachten.
Als vertegenwoordigers van het CDA Twenterand vinden wij het van groot belang dat de gemeente als opdrachtgever en verantwoordelijke voor de veiligheid passende maatregelen neemt. Na herhaaldelijke klachten bij de gemeente hebben wij vernomen dat er verbeteringen zouden worden doorgevoerd, zoals het herstellen van de ergste gaten in het wegdek en het plaatsen van meer verlichting.

Echter, tot onze teleurstelling is er tot april 2024 nog steeds onvoldoende actie ondernomen met betrekking tot de weg, vooral de klinkerweg in Rutershoek. De beloofde verbeteringen zijn niet uitgevoerd zoals beloofd. Wachten op de laatste bouwkavel van de Zuidmaten is onacceptabel. De verlichting is slechts aangepast met twee straatlantaarns, terwijl het oostelijke deel van de weg volledig onverlicht blijft, wat resulteert in ernstige duisternis in de avonden.

Recentelijk is een fietser ten val gekomen vanwege problemen met de band tussen de straatklinkers, wat aantoont dat de veiligheid nog steeds ver te zoeken is. Bovendien hebben de overmatige regenval van het afgelopen jaar, waarbij een kwart meer regen is gevallen dan normaal, de situatie verergerd. Het is onwenselijk dat mensen niet veilig en droog thuis kunnen komen, vooral gedurende lange periodes.

Wij maken ons grote zorgen over de vertraagde aanpak van de tijdelijke wegen en de gebrekkige verlichting in Rutershoek. Als CDA Twenterand vinden wij het belangrijk dat de leefbaarheid en veiligheid in onze gemeente gewaarborgd blijven.

Daarom vragen wij het college van burgemeester en wethouders om de volgende vragen te beantwoorden:
1. Wat is de reden voor de vertraging in de aanpak van de tijdelijke wegen en de gebrekkige verlichting in Rutershoek?
2. Welke concrete maatregelen worden genomen om de veiligheid en leefbaarheid in Rutershoek te verbeteren?
3. Wat is de verwachte termijn waarbinnen deze maatregelen zullen worden uitgevoerd?
4. We krijgen signalen dat telefoontjes onduidelijk beantwoord worden en er geen antwoorden komen op diverse emails. Klopt dit? En wat is hier de reden van?
5. Op welke manier wordt de communicatie met de buurtbewoners verbeterd om hen op de hoogte te houden van de voortgang van de werkzaamheden?

Wij vertrouwen erop dat het college de urgentie van deze kwestie erkent en spoedig passende maatregelen zal nemen om de situatie in Rutershoek te verbeteren.