20 december 2022

Inbreng CDA "Aankoop grond VZV G 2025 (ged)"

Op 20 december 2022 is in de raadsvergadering opnieuw het onderwerp "Aankoop grond VZV G 2025 (ged)" behandeld. Opnieuw hebben we onze zorgen geuit. Lees hieronder onze inbreng.

Voorzitter dank u wel,

Voorzitter, laten we voorop stellen dat wij als CDA voor woningbouw zijn. Wij zijn blij dat het college initiatief neemt om bouwplannen te ontwikkelen.

Dit raadsvoorstel dat nu voor ons ligt gaat over het financieren van de aankoop van een stuk grond. Hierover moeten wij als raad een beslissing nemen. Voor de duidelijkheid, nog niet over hoe het eventuele bestemmingsplan eruit moet komen te zien. Dat is op dit moment nog niet aan de orde.

In het laatste raadsdebat hebben wij diverse vragen gesteld aan de verantwoordelijk wethouder. Wij willen de wethouder bedanken dat hij gehoor heeft gegeven aan één vraag.  Wij hebben de toezegging gekregen van de verantwoordelijk wethouder dat hij gaat kijken of het mogelijk is de voorlopige koopovereenkomst VERTROUWELIJK voor raadsleden ter inzage te leggen.
We hebben vorige week woensdag telefonisch de toezegging van de verantwoordelijk wethouder gekregen dat we het voorlopig koopcontract onder toeziend oog van hem in mogen zien.

Voorzitter vandaag hebben we via het bestuurssecretariaat een voorsteldatum ontvangen, namelijk 10 januari 2023. Dit vinden wij niet raar, dit vinden wij bijzonder...

Wij, CDA Twenterand, vinden dat er openheid van zaken moet zijn voor ieder raadslid. Het moet duidelijk zijn waarvoor wij als raad gaan stemmen. Dit is nu niet het geval. Wij geven als raad nu, als we akkoord gaan met dit raadsvoorstel een blanco cheque uit van € 2,1 miljoen euro.

In het raadsdebat van 6 december heb ik de grondaankoop van een buurgemeente aangehaald waarbij de grond daar € 22,00 goedkoper is aangekocht dan in onze gemeente Twenterand. Op een oppervlakte van 3,8 hectare is dat ruim € 800.000,00.

Onze inwoners, de starters, de senioren, alle woningzoekenden beginnen in onze gemeente met een achterstand van € 22,00 de vierkante meter ten opzichte van onze buurgemeenten.

Daarom willen wij duidelijkheid hebben van de wethouder:

• Wat zijn de voorbereidingskosten
  • Wat zijn de uitvoeringskosten
  • Specificeer dit!

Alles concluderende met de onbeantwoorde vragen van het raadsdebat van 6 december in ons achterhoofd, kunnen we zeggen dat we het raadsvoorstel te duister en te schimmig vinden. Wij vinden dat het raadsvoorstel beter financieel onderbouwt moet worden en kunnen daarom niet instemmen met dit raadsvoorstel.