Bestuur en financiën.

De afgelopen 4 jaar (2018-2022) heeft het CDA voor het eerst sinds de herindeling geen onderdeel uitgemaakt van de coalitie. Desondanks hebben we de afgelopen raadsperiode vooral constructief oppositie gevoerd. Waar accentverschillen te maken waren, hebben wij als CDA onze wensen op tafel gelegd.
Bestuur
en financiën
Het valt op dat de coalitie bij raadsvoorstellen niet graag afwijkt van het voorstel van het College van B&W. Dit is begrijpelijk, maar hierdoor is het ook voor de coalitie moeilijker om aanpassingen te maken. We zien vaak overeenkomsten met andere partijen van de coalitie, maar hen bewegen tot het aanbrengen van
accenten is moeizaam. Dat is jammer, want dat komt de samenleving in onze ogen niet ten goede.
Enkele voorstellen die het CDA heeft aangedragen:
- Versnelling woningbouw op Tag West Genemuiden (aangenomen)
- Opname van visie op Wonen binnen Omgevingsvisie (aangenomen)
- Oproep om onderzoek te doen naar verhuismotieven jongeren (uitgevoerd)
- Aanbieden van verkeersknelpunten in Zwartewaterland (vele zijn verbeterd)
- Initiatiefvoorstel beter onderhoud gemeentelijke en provinciale rotondes (nog niet behandeld)
- Geen bebouwing in de groene stadsentree van Hasselt om de Weede (geen meerderheid)
Bestuur en financieën.
Nieuwe gemeenteraad, nieuwe werkwijze
We kunnen niet ontkennen dat de verhoudingen in de gemeenteraad de afgelopen 4 jaar zijn veranderd. De coalitie met CU, SGP en BGZ is halverwege de periode “gevallen”. Dit heeft bij enkele partijen behoorlijke frustraties opgeleverd. Dit werd zichtbaar in het debat en in de onderlinge omgangsvormen wat de sfeer niet ten goede kwam. Het afgelopen jaar heeft de gemeenteraad, mede op aandringen van het CDA, onder begeleiding gewerkt aan betere omgangsvormen en een beter debat. De lijn die de afgelopen maanden is ingezet door andere manier van vergaderen lijkt succesvol. Er is meer ruimte voor meningsvorming en inspraak van inwoners. We zien dit als erg positief, maar moet nog veel beter. Het is aan de nieuwe gemeenteraad om hier een definitief besluit over te nemen.
Doelmatig werken
Het is in de ogen van het CDA goed dat bij nieuw beleid eerst met de gemeenteraad de kaders worden afgesproken, vervolgens komen de voorstellen van het College van B&W als volwaardig gedragen plannen terug voor besluitvorming. Het wordt tijd dat er meer wordt gekeken naar de doelmatigheid van plannen (en uitgaven) van de gemeente. Worden gewenste resultaten wel bereikt? En waren de kosten wel evenredig met de baten? De rapporten van de gemeentelijke Rekenkamer hebben de afgelopen jaren enkele belangrijke aandachtspunten opgeleverd en we zien een belangrijke rol voor hen om toe te zien of het beleid wel zijn resultaat behaalt.
Gemeentefinanciën in balans
De gemeentelijke begroting moet in balans zijn. Structurele kosten worden met structurele middelen gedekt. Onze algemene reserve moet voldoende reserve bevatten, maar niet overmatig groot zijn. Dan kan er beter worden geïnvesteerd in maatregelen die op lange termijn een structureel positieve uitwerking hebben. Als er incidentele overschotten zijn gebruiken we deze om allereerst onze reserves aan te vullen en als deze voldoende zijn, om het volgende jaar extra werkzaamheden uit te voeren.

Samenwerken met inwoners.
Samenwerken met inwoners
Het CDA ziet inwoners als deskundigen van hun eigen leefomgeving. Als inwoner van een straat weet jij zelf het beste hoe hard er gereden wordt, waar een drempel wel of niet effectief is en waar altijd te weinig parkeerplaatsen beschikbaar zijn. Ook in het sociale domein weet een gebruiker van zorg véél beter hoe de zorg beleefd wordt, dan een ambtenaar of gemeenteraadslid die aan de beleidskant aan de knoppen draait.
Inwoners gaan er vanuit dat de gemeenteraad hen vertegenwoordigd. Toch voelen inwoners zich soms bedrogen als hetgeen zij belangrijk vinden, niet passend door de gemeente wordt opgepakt. Het is een wisselwerking dat de politiek nadrukkelijker aan inwoners moet vragen wat zij belangrijk vinden, maar ook dat inwoners - niet alleen via sociale media, maar ook via de politiek - zich laten horen als zij iets belangrijk vinden. Het is aan de gemeente om deze mogelijkheden voldoende te bieden.
Clientervaringsonderzoeken als uitgangspunt
In het sociale domein worden jaarlijks cliënttevredenheidsonderzoeken gebruikt. Inwoners of mantelzorgers die gebruik maken van de zorg die de gemeente biedt, worden gevraagd hun ervaringen te beschrijven. Deze worden aan de gemeenteraad aangeboden en moeten niet in de spreekwoordelijke la verdwijnen, maar dienen voorzien te worden met actiepunten voor het komende jaar. Dit om daadwerkelijk stappen te kunnen zetten en te kunnen controleren of acties ook daadwerkelijk leiden tot verbetering.
Generaties-platform
Keuzes die de gemeenteraad maakt, pakken voor verschillende generaties anders uit. Een nieuwe wijk bouwen is belangrijk, maar is er wel gedacht aan voldoende ontmoetingsruimten voor jongeren? En staan er langs het wandelpad wel voldoende bankjes voor ouderen om even uit te rusten? Het CDA ziet een uitbreiding van adviesraden (bijv. de Adviesraad Sociaal Domein) met een jongeren- en ouderenplatform als tussenoplossing. Zij geven gevraagd en ongevraagd advies over raadsvoorstellen die impact hebben op de samenleving en de generatie die zij vertegenwoordigen. De kindergemeenteraad, zoals gesuggereerd door de kinderen van Het Anker in Hasselt, kan hier goed bij aansluiten.
Communicatie
Goed met inwoners samenwerken begint met goede en duidelijke communicatie. Niet iedere inwoner zit te wachten op een ‘saai’ persbericht of leest nog een krant. In een tijd waarin social media een grote rol van betekenis speelt, moet de gemeente ook meedoen. De term ‘social’ zegt het al. Het is een vorm van met elkaar communiceren. Dat betekent niet alleen berichten zenden, maar vooral ook luisteren en het gesprek aan gaan met inwoners. Daarbij spelen uitlegvideo’s en aansprekende afbeeldingen een rol.
Het CDA maakt zich daarom hard voor:
- Cliënttevredenheidsonderzoeken jaarlijks blijven uitvoeren, en voorzien van concrete controleerbare actiepunten nadat deze zijn opgeleverd.
- De adviesraad Sociaal Domein uitbreiden met een jongeren- en ouderen-platform
- Instellen van een Kindergemeenteraad
- Grote projecten in de wijk worden in een vroeg stadium besproken met inwoners van de wijk, zodat zij wensen en bedenkingen vroegtijdig kenbaar kunnen maken
- Inzetten op communiceren via Social Media

Samenwerken in de Regio Zwolle.
De Regio Zwolle is een samenwerking tussen 22 gemeenten, 4 provincies, onderwijsinstellingen en ondernemers. De samenwerking wordt actief gezocht op een aantal thema’s: economie, leefbaarheid (wonen/voorzieningen), energie/klimaat en mobiliteit. Zwartewaterland ligt letterlijk in het midden van deze samenwerkingsregio. Het doel van de Regio Zwolle is de 4e economische topregio van Nederland te worden. Dit is een behoorlijke ambitie die grote gevolgen voor Zwartewaterland zal hebben. De regio verwacht onder andere een inwonersgroei van 8%, oftewel een groei van tienduizenden inwoners, in de komende jaren. Dit betekent dat er meer druk op de lokale woningmarkt en regionale infrastructuur zal komen. Aan de andere kant biedt het ook kansen. We kunnen voorzieningen beter in stand houden, een breder pallet aan (gesubsidieerde) opleidingen voor onze inwoners bieden en aansturen op verbetering van de infrastructuur en het openbaar vervoer.
Als het regent in Zwolle, druppelt het in Zwartewaterland
Het CDA kijkt niet argwanend naar dit toekomstbeeld. Het biedt echt kansen voor Zwartewaterland, echter moeten we wel de identiteit en krachten van onze eigen gemeente en kernen behouden. Omdat er nu al een tekort aan woningen voor onze eigen inwoners is en er een groei in de regio verwacht wordt, betekent dit dat we nóg meer moeten inzetten op een versnelling van de woningbouw. Toch moeten wij ook verder kijken dan alleen bouwen voor onze eigen inwoners. We moeten ons bewust zijn dat woningkopers van buiten de Regio Zwolle ook graag aanspraak willen maken op het woningaanbod in onze gemeente. Daarom zal er méér, sneller en anders gebouwd moeten worden dan dat er nu gepland is. Niet speciaal voor ‘nieuwkomers’, maar juist om onze eigen inwoners een eerlijke kans te bieden. Dit vraagt om keuzes in de (beperkte) ruimte die we hebben. We moeten goed kijken naar waar de behoefte van onze inwoners ligt, en waar we mogelijk combinaties met de regionale groeibehoeftes kunnen maken. Moeten we voor onze eigen inwoners seniorenwoningen bouwen? Laten we dan ook een klein deel van de behoefte van de regio meenemen. Kan een voorziening in Hasselt of Genemuiden ook iets bieden voor inwoners van Stadshagen? Laten we daar dan ook open voor staan. Men is immers bijna sneller in Hasselt dan in het centrum van Zwolle.
Behouden Zwartewaterlandse identiteit: Wethouders aan tafel in Regio Zwolle
De Regio Zwolle beoogt rekening te houden met de identiteit en krachten van de deelnemende gemeenten. Echter zullen we dit moeten waarborgen en scherp in de gaten moeten houden. Het samenwerkingsverband Regio Zwolle is een ‘razende trein’ die voorbij komt. Dit vraagt vanuit onze gemeente niet alleen om een scherpe visie op de toekomst van onze gemeente, maar ook om een scherpe visie van de gemeente als onderdeel van de regio. We moeten zorgen dat we onderdeel worden van de rijdende trein en dat we kunnen bijsturen wanneer dat nodig is. Op dit moment zitten er geen wethouders uit de gemeente Zwartewaterland aan tafels waar beslissingen gemaakt worden. In de volgende periode moeten we wel een afvaardiging sturen en “met de vingers aan de knoppen zitten”.
Het CDA maakt zich daarom hard voor:
- Behouden kwaliteit en identiteit van Zwartewaterland
- Het aanpakken van kansen die de Regio Zwolle biedt
- Grip krijgen: een afvaardiging van wethouders aan tafel bij de Regio Zwolle
- Méér en sneller woningen bouwen dan huidige planning
- Verbetering van de bereikbaarheid tussen Zwartewaterland en de rest van de regio
- Verbetering van het openbaar vervoer van/naar/binnen Zwartewaterland
- Topwerkplek Tapijtcluster versterken door regionale samenwerking
- Onderzoek naar Regionaal Energiebedrijf/coöperatie
- Geen grootschalige woningbouw in de Mastenbroekerpolder
- Geen inperking van de identiteit van onze gemeente
- Geen verplaatsing van voorzieningen van Zwartewaterland naar Zwolle
- Geen herindeling van gemeenten
