
06 november 2025
05 maart 2025 3 minuten lezen
“Balans tussen leefbaarheid en bereikbaarheid”

Maandag 4 maart 2025 stond de parkeernota op de agenda in de Zwolse gemeenteraad. Raadslid Maxim van der Veen besprak een aantal belangrijke punten voor het CDA Zwolle. In de afgelopen zestig jaar is het aantal inwoners van Zwolle verdubbeld, en het aantal auto’s is twintig keer zo hoog. Dit benadrukt de urgentie van het vraagstuk waar we voor staan. Hoe gaan we slim om met onze ruimte, nu en in de toekomst? De Nota Parkeren is een vervolgstap vanuit de Parkeerstrategie 2040, waarin we kiezen voor een groene, leefbare stad. We maken ruimte voor wandelen, ontmoeten en groen, terwijl straatparkeren plaatsmaakt voor mooie promenades en meer ruimte biedt aan een veilige omgeving voor fietsers en voetgangers. Onderzoeken, zoals de Bereikbaarheidsagenda Zwolle, tonen aan dat Zwollenaren grote waarde hechten aan groene, open ruimtes.
Tegelijkertijd moet Zwolle bereikbaar blijven. Het CDA ondersteunt daarom de ontwikkeling van mobiliteitshubs, die een betaalbaar alternatief bieden voor parkeren op straat. Voor korte bezoeken blijft goedkoop straatparkeren mogelijk, terwijl langparkeerders terechtkunnen in de hubs. Zo combineren we leefbaarheid en bereikbaarheid op een slimme manier. Dankzij de invoering van deze Nota Parkeren kunnen we straks ook snel inspelen op parkeerproblemen in de buurten of wijken.
Vanuit het CDA willen we graag ingaan op een aantal zaken:
Allereerst willen we benadrukken dat Zwolle toegankelijk moet blijven voor álle inwoners, waaronder mantelzorgers, senioren, mindervaliden en bijzondere gevallen zoals rouw- en trouwauto’s. We zijn blij te lezen dat mensen met een gehandicaptenkaart straks overal gratis op straat kunnen parkeren, maar we vinden dat de Nota Parkeren nog meer kan doen voor mantelzorgers. Op dit moment is de mantelzorgvergunning gekoppeld aan een parkeervergunning en daarmee aan een specifieke sector. Dit leidt tot een ongelijke situatie: in Zone 1 is de mantelzorgvergunning veel duurder dan in bijvoorbeeld Zone 3. In de nieuwe nota wordt dit zelfs vastgesteld op 225 euro in Zone 1. Het CDA stelt voor om de mantelzorgvergunning los te koppelen van de sectoren en een regeling in te voeren waarbij mantelzorgers in álle zones een gelijkwaardige vergunning kunnen aanvragen tegen een stadsbreed laag tarief. Dit zorgt ervoor dat iedereen die mantelzorg nodig heeft, dit ook daadwerkelijk kan ontvangen zonder dat het financieel een te grote last wordt. We dienen hiervoor een motie in.
Dan de volgorde van uitvoering. Het CDA vindt dat gereguleerd straatparkeren, zoals voorgesteld in de Nota, hand in hand moet gaan met de realisatie van mobiliteitshubs en voldoende beschikbare parkeerplekken. Ziet de wethouder in de komende jaren problemen met de beschikbaarheid van plekken in accommodaties? Want alleen wanneer de gemeente voorziet in voldoende plekken in een hub of parkeervoorziening, is een stijging van het tarief voor straatparkeren volgens het CDA te rechtvaardigen.
Dan de parkeerzones. De Nota Parkeren werkt de zones verder uit op basis van de Parkeerstrategie 2040. Het CDA vindt het goed dat er nu een eenduidig beleid is dat per sector aangeeft wat de regels zijn. Dit schept duidelijkheid en zorgt ervoor dat mensen weten waar ze aan toe zijn. Eén van de zones is Zone 5, die wijken omvat zoals Stadshagen, Aa-landen, Berkum, Westenholte en een groot deel van Zwolle Zuid. Wij zijn blij dat het college in een aanvullende memo heeft benadrukt dat in deze wijken geen betaald parkeren wordt ingevoerd zonder duidelijke redenen. Het CDA is hier ook tegen. Om onduidelijkheid te voorkomen, dienen wij vanavond samen met de ChristenUnie een amendement in om alle verwijzingen naar Zone 5 uit het voorstel te schrappen.
Deze Nota Parkeren betekent een volgende stap in een betere leefomgeving voor onze inwoners en bezoekers. Het vraagt ook een andere manier van omgaan met parkeren. Zo is het misschien wennen dat een auto niet altijd meer voor de deur kan staan, maar wel een plek krijgt in een parkeeraccommodatie of hub. Ook het gebruik van bezoekersuren kan efficiënter, bijvoorbeeld door onderling af te stemmen via buurtapps.
Concluderend vindt het CDA dat de Nota Parkeren een goede stap is voor de toekomst van Zwolle. Het biedt ons de kans om de stad groener, veiliger en leefbaarder te maken, met ruimte voor wandelen, ontmoeten en groen, terwijl we de bereikbaarheid behouden. Het CDA steunt de visie, maar stelt dat de uitvoering zorgvuldig moet zijn. Er moet voldoende parkeerruimte in hubs en parkeeraccommodaties zijn en de toegang voor mantelzorgers en kwetsbare groepen moet gewaarborgd blijven.

06 november 2025

05 november 2025

03 november 2025