
04 december 2025
04 juni 2025 2 minuten lezen
De gebiedsvisie voor de AA-landen spreekt het CDA Zwolle in de basis aan. Het is een gebalanceerde visie met uitgangspunten die onze sympathie hebben. Positief vinden wij onder meer de inzet op doorstroming binnen de wijk en het multifunctioneel gebruik van sportvelden. Daarmee wordt niet alleen ruimte efficiënt benut, maar ook verbondenheid tussen gebruikersgroepen gestimuleerd.

We waarderen dat er in het proces geprobeerd is om veel input op te halen bij betrokkenen, met nadruk op de huidige grondeigenaren. Toch zetten we een vraagteken bij de mate waarin inwoners van de AA-landen zich gehoord hebben gevoeld. Volgens de wijkvereniging was de participatie niet in alle opzichten geslaagd. Wat ons betreft is dat een belangrijk aandachtspunt voor het vervolgtraject.
Wat ons ook opvalt, is dat het winkelcentrum buiten de plannen is gelaten. Dat is wat het CDA betreft een gemiste kans. Een echt integraal plan had ook het winkelcentrum kunnen omvatten. Denk aan extra woningen boven winkels, kwaliteitsimpulsen in het centrumgebied en een sterkere, samenhangende wijkontwikkeling. Wij vragen ons af of het college hierbij het uiterste heeft gedaan om de eigenaar van het winkelcentrum bij het proces te betrekken. Welke interventies zijn er gepleegd? En: is het wellicht alsnog mogelijk om in de toekomst alsnog te komen tot één samenhangend geheel?
De voorgestelde woningbouw spreekt het CDA aan, zeker omdat deze gericht is op het bevorderen van doorstroming. Wij herkennen dat veel mensen in de AA-landen graag in hun vertrouwde wijk willen blijven wonen en hun wooncarrière daar willen afronden. Door passende woningen toe te voegen, ontstaan er kansen voor senioren én voor jonge gezinnen. Maar hoe gaat dit in de praktijk uitpakken? Worden er mechanismen ingebouwd om daadwerkelijk AA-landers voorrang te geven bij de toewijzing van deze woningen? Daar maken wij ons zorgen over: goede bedoelingen zijn belangrijk, maar ze moeten ook landen in de praktijk.
Ook rondom parkeren en verkeersveiligheid leven er terecht zorgen. In de gebiedsvisie wordt gesproken over het toepassen van het STOMP-principe (Stappen, Trappen, OV, MaaS, Personenauto), wat we als uitgangspunt begrijpen. Tegelijkertijd vragen wij ons af of dit altijd realistisch is. Zeker voor oudere of minder mobiele bewoners is het belangrijk dat er goede parkeervoorzieningen blijven bestaan. Anders is de drempel om de overstap naar een nieuw appartement te groot. Wij pleiten dan ook voor een nuchtere aanpak waarbij ook scootmobielvoorzieningen worden meegenomen in het ontwerp.
Wat betreft de verkeerssituatie rondom de Rijnlaan, Merwedelaan en Zwartewaterallee: deze is op dit moment al problematisch. Met extra woningen en voorzieningen zal de druk toenemen. Wij vinden het volkomen terecht dat hier extra studie naar wordt gedaan, inclusief tijdelijke maatregelen tijdens de bouw. Daarbij moet nadrukkelijk oog zijn voor de veiligheid van schoolgaande kinderen en fietsers.
Tot slot doet het CDA Zwolle een oproep. De entree van de wijk verdient meer dan standaard bouw. De nieuwe gebouwen en openbare ruimte moeten passen bij het karakter van de AA-landen: lommerrijk, ruimtelijk en groen. Wij pleiten voor hoge eisen aan ruimtelijke kwaliteit en architectuur. Duizenden mensen bezoeken deze plek of rijden er dagelijks langs. Laat deze ontwikkeling dan ook een visitekaartje voor de wijk zijn — geen blokkendozen in een versteende omgeving, maar een aantrekkelijke, groene en bijzondere leefomgeving.

04 december 2025

14 november 2025

06 november 2025