
14 november 2025
04 december 2025 2 minuten lezen
Tijdens het raadsdebat van maandag 1 december heeft het CDA Zwolle haar visie gedeeld over het financieel perspectief van de adaptieve ontwikkelstrategie voor mobiliteitshubs en de kredietwijziging. De partij ging in op drie hoofdpunten: het belang van de AOS en kredieten, het ontwerp van de mobiliteitshub Weezenlanden Noord, en een oproep tot handhaving van parkeren op maaiveld bij het provinciehuis.

Het CDA benadrukte het belang van de adaptieve ontwikkelstrategie (AOS) voor de mobiliteitshubs en de leefbaarheid van Zwolle. Deze hubs zijn noodzakelijk om de groei van de stad te begeleiden, meer ruimte voor groen en ontmoetingsplekken te creëren en extra woningen mogelijk te maken.
Hoewel het CDA instemt met het eindbeeld van deze grootschalige transitie, waarschuwt de partij dat de tussenfase zorgvuldig moet worden begeleid, met duidelijke en tijdige communicatie richting inwoners. Het college wordt opgeroepen om parkeerplaatsen niet te verwijderen zolang er geen goed zicht is op de realisatie van het eindbeeld, zoals bij het Noordereiland gebeurde.
Het financiële voorstel geeft inzicht in de stadsbrede kosten van de mobiliteitshubs, zowel incidenteel als structureel over een periode van 50 jaar. Het CDA waardeert de integrale aanpak, waardoor zowel rendabele als minder rendabele hubs gerealiseerd kunnen worden. Opvallend is dat er nog steeds aanzienlijke middelen in het SIA-reserve blijven staan om risico’s bij stichtingskosten op te vangen.
Bij de mobiliteitshub Weezenlanden levert de gemeente een bijdrage van circa €15 miljoen aan de onrendabele top van de geplande woningbouw. Het CDA benadrukt dat besluiten over de regeling Mobiliteitsnormen in 2026 ook aan de gemeenteraad voorgelegd moeten worden, omdat deze financiële gevolgen hebben. De partij stelt vragen bij het gebruik van parkeerexploitatie als instrument voor inkomensbeleid en mogelijke scheve situaties bij sociale huur.
Het CDA is positief over het ontwerp voor de mobiliteitshub Weezenlanden Noord. Door optopping kunnen circa 100 extra woningen worden gerealiseerd, waarvan 47% in sociale huur. Ook wordt rekening gehouden met de maximale bouwhoogtes van het gebied.
Het plan biedt ruime trottoirs voor voetgangers, maar het CDA maakt zich zorgen over de verkeersveiligheid voor fietsers. Het ontwerp voorziet in een rijbaan van slechts 6 meter breed voor auto’s en fietsers, terwijl in het gebied veel verkeersdeelnemers aanwezig zijn, waaronder werknemers van de rechtbank en provinciehuis, bewoners en leerlingen van het Thomas a Kempis College. Het CDA roept het college op om bij de verdere uitwerking meer ruimte voor fietsers te creëren en kondigt een motie aan voor aparte rijstroken.
Tot slot uitte het CDA haar teleurstelling over het parkeren op maaiveld bij het provinciehuis. De partij vindt het onbegrijpelijk dat de provincie, die zelf vergroening en woningbouw in stedelijke gebieden hoog in het vaandel heeft, deze kans laat liggen. Het CDA hoopt dat de provincie haar beleid en uitvoering hier beter op afstemt.

14 november 2025

06 november 2025

05 november 2025