CDA | CDA Zwolle positief over Economisch Perspectief

03 juni 2025 1 minuten lezen

CDA Zwol­le posi­tief over Eco­no­misch Per­spec­tief

Het CDA is positief over deze actualisatie van het Economisch Perspectief. Wat ons betreft ligt hier een stevig verhaal dat aansluit bij wat Zwolle wil zijn: een stad met een toekomstbestendige economie die verder kijkt dan alleen groei in euro’s. Een economie die bijdraagt aan brede welvaart – aan welzijn, werk, leefbaarheid en ondernemerschap.

Het is goed dat Zwolle haar rol als centrumgemeente serieus neemt en samen optrekt met de regio, onderwijsinstellingen en ondernemers. Tegelijk, voorzitter, willen we ook een paar punten meegeven.

Wat opvalt is dat het perspectief goed gevuld is met ambities, plannen en initiatieven. Maar het roept ook de vraag op: wat komt nu eerst? Er worden negen deelopgaven gepresenteerd, die gelijkwaardig zijn. Kan de wethouder aangeven welke opgaven de komende twee jaar prioriteit krijgen, en welke later kunnen? Wat is nu echt urgent?

Ook de meetbaarheid verdient wat ons betreft meer aandacht. Er worden geen concrete indicatoren, meetbare doelstellingen of tijdslijnen genoemd. Er is geen voorbeeld van “in 2027 willen we x bereikt hebben”. Hoe weten we straks of het werkt? Kan de wethouder daar meer over zeggen?

Verder missen we nog wat scherpte als het gaat om het betrekken van het brede mkb en zzp’ers. Het stuk erkent nadrukkelijk dat zzp'ers en kleinere mkb-bedrijven moeite hebben met innovatie en transities, maar er is géén uitgewerkt plan of aanpak specifiek voor deze groep. Hoe zorgen we dat ook zij actief kunnen aanhaken bij deze beweging, en niet alleen de koplopers? Regeldruk VVD

Daarnaast: als we deze ambities willen waarmaken, horen daar ook randvoorwaarden bij. Vanuit het bedrijfsleven wordt bijvoorbeeld gewezen op de infrastructuur. De A28 en de ring rond Zwolle staan structureel onder druk, en recente studies laten zien dat zonder stevige maatregelen deze verkeersaders dreigen dicht te slibben. We lezen in het perspectief wel over het belang van OV, fietsen en STOMP, maar de realiteit is dat de bedrijventerreinen voorlopig nog afhankelijk blijven van goede autoverbindingen (die overigens voor de bus hetzelfde zijn). Hoe verhoudt onze mobiliteitswerkelijkheid zich tot de groeiambitie die hier wordt neergelegd? Wat ons betreft verdient dit knelpunt een stevige plek in de gesprekken die we regionaal en landelijk voeren.

Lees
ver­der